Dugaan Bertudung: Neelofa K0ngsi Kisah Ada ‘Brand’ Tak Bagi Pinjam Baju

“Lima tahun lepas masa pertama kali saya ke New York, saya tak0t nak keluar sorang. Sebab masa itu tengah ter0k tentang isu tem.bak-menem.bak sampai terjadi dekat masjid. Saya tak0t macam mana tanggapan mereka terhadap saya perempuan yang bertudung.

“Saya sangat tak0t. Memang berdebar tapi saya kuat cakap dengan hati yang Allah akan jaga saya. Kalau betul saya kena ‘att.ack’, saya redha. Tapi apa yang mengej0tkan apabila ramai orang bukan Islam yang berfikiran terbuka dan memuji kecantikkan saya.

“Mereka bukan pandang tudung sebagai simbol fesyen,” tutur pelakon, pengacara dan usahawan Noor Neelofa yang telah berk0ngsi kisah ketika pertama kali ke New York berseorangan dengan membawa imej bertudung, malah dia berasa tak0t dengan tanggapan penduduk di sana dengan penampilannya memandangkan waktu itu berlaku kejadian yang tak diingini yang melibatkan orang Muslim.

Perk0ngsian itu dibuat ketika siaran langsung bersama Ustaz Ebit Lew di Instagram (IG) semalam. Dalam pada itu de.dah pelakon ‘Suri Hati Mr. Pilot’, ada beberapa ‘brand’ di Malaysia yang tidak membenarkannya untuk meminjam baju ketika mula berh!jab.

“Dekat Malaysia bila saya mula bertudung, ingat lagi bila ada beberapa ‘brand’ yang tak nak bagi saya pinjam baju. Dia kata kami tidak ‘represent’ mereka yang bertudung. Maksudnya orang yang bertudung tak boleh pakai baju mereka.

“Jadi disebabkan itu, saya menggunakan pentas fesyen ini untuk berj!had atau berdakwah. Saya nak meletakkan orang Islam yang menutup aurat di pentas antarabangsa. Saya nak pergi semua acara di mana semua orang dekat situ tidak bertudung tetapi saya seorang yang bertudung. Saya nak muncul di majalah yang tidak pernah keluarkan orang yang bertudung.

“Sebab saya nak tunjuk orang Islam juga mampu berada setaraf dengan orang bukan Islam. Saya tidak pernah cerita ini secara terang-terangan kepada ramai orang sebab saya tak nak k0ngsi selagi saya tak capai apa saya nak,” katanya lagi. – Sumber & foto dipetik dari Myartis, Astr0 Gempak & Instagram Noor Neelofa

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Glowmedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*