Adakah PKP Wajar Dilaksanakan Lagi? – Warga Maya

MALAYSIA: Negara kita kini sedang dir4ncam dengan am4ran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi membendvng penvlaran cov-19 dalam kalangan rakyat Malaysia. Kes aktif kini kembali kepada angka 3 selepas Malaysia sebelum ini berjaya mengawal penvlarannya.

Namun disebabkan rakyat yang deg1l dalam mematuhi prosedur yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Malaysia membuatkan k3s kembali aktif dalam kalangan rakyat tempatan. Penvlaran tempat kembali ke angka 2 sehari dengan hari ni (26 Julai 2020) kes baru adalah seramai 13 orang.

Ye benar amaran diberikan oleh Kerajaan untuk menguatkuasakan kembali Perintah Kawalan Pergerakan sekiranya kes harian kembali ke angka 3.

Perkara ini dimaklumkan oleh Menteri Kanan Kluster Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri dalam sidang media sebelum ini.

Seterusnya kerajaan juga akan memperkenalkan semula PKPD secara lokaliti iaitu membuat sekatan Perintah Kawalan Pergerakan DIperket4tkan ditempat-tempat yang mempunyai k3s aktif sahaja. Perkara ini seperti mana dimaklumakn oleh Datuk Dr Noor Hisham ketua pengarah kesihatan.

PKP adalah satu tindakan yang tidak wajar – Wargamaya

Di media sosial perkara ini terus diperkatakan oleh warga maya, dimana ada yang bersetuju dan ada juga yang tidak bersetuju. Yang bersetuju menggunakan alasan bahasa ia dapat mengawal penularan kes cov-19 dalam kalangan rakyat Malaysia.

Yang mengatakan tidak bersetuju adalah memandang ke arah impak tidak baik yang dibawa oleh PKP itu sendiri dari segi EKONOMI. Ekonomi individu dan ekonomi negara. Tidak usah kita bercakap mengenai impak ekonomi terhadap negara yang terlalu besar cukup kita cakap impak terhadap individu.

“Kerajaan menerusi Perdan Menteri mengatakan bahawa negara akan rugi sebanyak RM2 billion sehari sekiranya PKP dilaksanakan”

Individu akan kehilangan kerja, ye benar sekiranya PKP dilaksanakan lebih banyak peniagaan akan terpaksa mengalami kervgian dan bagi mengelakkan perkara itu terus berlaku maka pekerja terpaksa diberhentikan. Peratusan pengangguran kini semakin meningkat dan sekiranya PKP diteruskan maka jumlah itu pasti akan lebih menyer4mkan.

Peniaga kecil akan terus dis4kiti. Ye peniaga kecil pula pasti akan terasa apabila PKP dilaksanakan. Mereka ini akan hilang sumber kewangan mereka. Jadi sekiranya perkara ini berlaku ini akan membuatkan mereka terus meng1kat perut.

Sampai bila kerajaan akan beri bantuan ? Kerajaan pasti tidak akan mampu memberi bantuan lagi kerana ia akan membuatkan negara akan terus menambah hutang.

Jadi sebagai rakyat yang “Ber0tak” mulalah dari saat ini untuk sama-sama kita patuhi prosedur dan janganlah kita amalkan sikap sambil lewa dan tidak peduli dan tidak kisah. Kisahlah dengan keadaan sekarang. Kesiankanlah kepada mereka yang tidak mampu.

Inginkah kita menjadi asb4b rakyat selepas ini kebvluran ? Inginkah kita menjadi asb4b selepas ini ramai anak muda terpaksa menganggur dan tertek4n sehingga menyebabkan ramai yang akan membvnuh diri pada masa akan datang. ? Fikir-fikirkan – Khairulanwar Dahlan

Sumber : OBulan