3-5 Jam Tunggu Saringan Covid-19 Di KLIA, Penumpang Pesawat Luah Kecew4

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), telah mengeluarkan satu arahan terhadap semua indiv1du yang pulang dari Sabah agar menjalani uj1an sar1ngan kes1hatan C0vid-19 di Pintu Masuk Antarabangsa bermula semalam sehingga 10 Oktober.

Di Facebook Mohamad Nazri, lelaki ini memuat naik satu posting mengenai bilangan petugas kesihatan yang ditempatkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sangat sedikit jika dibandingkan penumpang yang berada di kawasan tersebut.

Sudah 3 jam menanti. Tanpa taklimat atau arahan spesif1k. Tanpa makanan dan minuman. Fikirkanlah anak-anak kecil & warga emas yang ada. Kalau dah berses4k-ses4k sebegini, tiada C0vid-19 pun boleh kena jangk1tan. Takkan 4-5 orang sahaja Petugas Kesihatan yang ditempatkan di KLIA untuk buat saringan Covid-19 bagi ribuan penumpang yang terbang dari Sabah? Hari ini Ahad, tambahan pula baru habis PRN Sabah, sudah pastilah banyak penerbangan dari Sabah.

Menurut Nazri, dia terpaksa menunggu selama tiga jam ketika hendak menjalani uj1an sar1ngan C0vid-19. Tambahnya, hanya empat hingga lima orang petugas kes1hatan sahaja yang bertugas pada masa tersebut. Ujarnya lagi, situasi tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana semalam merupakan hari Ahad dan sudah semestinya ramai yang akan pulang dari Sabah.

Nazri turut meluahkan perasaan bimbang apabila melihat kanak-kanak dan warg4 emas sedang berada dalam keadaan yang ses4k pada waktu tersebut. Dia turut berharap pihak Kementerian Kesihatan mampu menyediakan lebih ramai petugas kesihatan di pintu masuk itu.

Susulan daripada itu, KKM telah menambah kakitangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA dan KLIA 2).

Peraturan baharu itu bermula hari ini dan mereka dipakaikan gelang kuarant1n dan diwajibkan menjalani per1ntah pengawasan dan pemerhat1an di rumah (HSO).

Mereka diwajibkan untuk memuat turun dan mendaftar aplikasi MySejahtera dan daftar masuk menggunakan aplikasi ini setibanya di Pintu Masuk Antarabangsa dan menjalani sar1ngan gej4la jangkitan salur4n pernaf4san. Mereka juga akan menjalani uj1an sar1ngan penges4nan C0vid-19 sejurus tiba di Pintu Masuk Antarabangsa dan menjalani perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah (HSO).

Pihak KKM juga turut mendengar rungvtan daripada masyarakat berhubung mas4lah kesesak4n di kedua-dua lapangan terbang berkenaan berikutan kekurangan kakitangan KKM. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah memberitahu dengan adanya pemantau4n ini, kadar penul4ran wab4k C0vid-19 dan jangk1tan dapat dik4wal.

Sumber: Mohamad Nazri & Harian Metro