“Bakl tinggal Hanya RM14,000!” Angkara Sc4mmer, Wang Simpanan RM4.3 juta Les4p

Sejak kebelakangan ini, pelbagai penlpuan dalam talian dilaporkan dan orang ramai dinasihati untuk lebih berwaspada dengan sebarang transaksi yang meragvkan.

Memetik laporan dari The Star, seorang warga emas menceritakan bagaimana wangnya telah hilang selepas disimpan bertahun-tahun di bank.

Kira-kira 30 tahun lalu, Dolly Ng mewarisi harga penlnggalan daripada ibu bapanya lebih daripada RM4 juta.

Dihubungi individu meng4ku sebagai p0lis

Wanita warga emas berusia 72 tahun itu telah menyimpan wang tersebut di beberapa akaun banknya selama bertahun-tahun.

Difahamkan pada Mei 2019, Dolly dihubungi oleh seorang individu yang mengaku dirinya sebagai p0lis dan memaklumkan wang di dalam akaun banknya sedang dislasat oleh pihak berkuasa.

Dia menasihati saya membuka akaun baru dan pindahkan keseluruhan wang

“Dia menasihati saya untuk membuka akaun baru dan memindahkan keseluruhan wang simpanan itu ke akaun tersebut,” katanya.

Jelas bekas guru plano itu, dia mengikuti semua arhan ‘pegawai p0lis’ itu dan membuat pemlndahakan RM4.3 juta ke dalam akaun baru.

Saya pergi ke bank untuk meny3mak akaun bank

“Kira-kira dua bulan kemudian, seorang rakan memberitahu saya mengenai beberapa k3s slndlket penlpuan yang berlaku semasa perbualan santai”.

“Saya terus berasa bimbang dan mengmbil keputusan untuk pergi ke bank untuk menymak akaun bank,” katanya.

Wang simpanan 4 juta hanya tinggal RM14, 000 sahaja

Beliau terkejvt apabila dia dimaklumkan oleh pihak bank yang wang simpanannya di dalam akaun hanya tinggal RM14,000 sahaja.

“Saya segera mengeluarkan baki RM14,000 itu,” kata Dolly yang kemudian terus membuat laporan p0lis.

Saya tidak pernah membuka sebarang kemudahan perbankan internet

Berdasarkan salin4n penyata bank yang diperolehi dari pihak bank menunjukkan, berlaku trans4ksi pemindahan wang melalui perbankan internet ke 18 akaun indivu dalam tempoh 45 hari.

“Saya tidak pernah membuka sebarang kemudahan perbankan internet di bawah akaun tersebut” lapor The Star.

Bagaimana bank benarkan trans4ksi tanpa pengesahan dari saya

“Jadi, bagaimana pihak bank boleh membenarkan trans4ksi itu berlaku tanpa pengesahan dari saya?” soalnya.

Menerusi penyata bank tersebut, ada beberapa nama individu yang tidak dikenalinya. Trans4ksi yang berjumlah RM9,999 dibuat sebanyak 15 kali sehari dan secara keseluruhannya 459 trans4ksi dari 1 Jun hingga 16 Julai 2019.

Saya pes4ra, wang simpanan satunya sumber yang saya ada

“Saya pes4ra, wang simpanan itu satu-satunya sumber yang saya ada. Saya tidak mempunyai pendapatan lain untuk bertahan lama,” katanya.

Difahamkan, Dolly kini dilaporkan mengambil tindakan undng-undamng dan menuntut pihak bank membayar balik jumlah wang simpanannya yang telah les4p itu.

Peguamnya, Loo Chay Meng berkata, k3s itu telah dif4ilkan di Mhkmh Tinggi Shah Alam dan sebutan k3s ditetapkan pada 23 dan 24 November depan.

Semoga kisah ini menjadi contoh dan pengajaran untuk kita semua supaya lebih berhati-hati terhadap sebarang panggilan yang diragui.

 

Sumber:yoynetwork, KLmenjerit