“Call P0lis Kalau Selalu Gadvh Je..” Ibu ‘Ugvt’ Nak ‘Call’ Sarjan Misai, Terus Seny@p

Siapa tak kenal watak sarjan misai yang dilakonkan A. Galak dalam Gerak Khas suatu ketika dahulu? Dengan misai lentiknya, wajah beliau sering ditafsirkan sebagai seorang yang g4rang dan teg4s.

Apatah lagi bagi seorang kanak-kanak, wajah watak pakcik beruniform polis ini pasti membuatkan mereka gervn untuk berbuat n4kal.

Baru-baru ini, seorang wanita berkongsi trik digunakannya untuk ‘mendamaikan’ dua anak lelakinya yang sedang bergadvh.

Kongsi Adawiyah, sedikit sebanyak lakonannya untuk menelefon sarjan misai itu jika mereka sering bergadvh membantu kedua-duanya untuk saling bermaafan.

Bagi ibu bapa yang bekerja dari rumah, pasti faham cabarannya untuk menguruskan kerja dan anak-anak pada satu masa. Sakit kep4la dibuatnya jika mereka bergadvh sesama sendiri.

Inilah yang dihadapi Puan Adawiyah Abdul Rahman, sehinggalah beliau mencuba taktik ini untuk mendamaikan kedua-duanya.

Kalau m0od tak baik tu, sentuh sikit pun tak boleh.

Pastu dia punya bergadvh tu tahap ummi rasa nak l4ri dari rumah. Tambah-tambah musim WFH ni.

Akhirnya cakap nak telefon polis kalau selalu bergadvh, baru haru semua nak mintak maaf. Punya t4kut dengan misai polis tu.

“Mintak maaf la sarjan, kami pinjam gambar sat ye. Berguna ni untuk tempoh bertenang,” tulisnya.

Perkongsian Adawiyah telah menarik perhatian ramai ibu bapa lain dalam komuniti Anak Sepahkan Apa Hari Ini. Ada antara mereka yang menggunakan trik serupa untuk membuatkan si anak berkelakuan baik.

Pun begitu, ada juga yang triknya tidak menjadi, malah si anak lebih teruja menunggu kehadiran polis.

Dari bergadvh terus berpelvkan bila petik nama polis

Anak siap buat bunyi siren tunggu polis datang

Sementara itu, ada netizen yang menyarankan agar ibu bapa mengajar anak-anak menelefon polis jika berlakunya kecem4san. Kongsi Noormaziera, beliau pernah mengalami situasi cem4s dan p1tam ketika bersendirian bersama anak-anak, namun terpaksa cuba menggagahkan diri untuk menghubungi suami sebelum kembali pit4m.

Sumber: Adawiyah Abdul Rahman, Siakap Keli