‘Bila sebut je perkataan anak, SAPP!!! Abang tu tekup mata sambil duduk kat belakang van…’ – Kisah Abang Courier buat netizen berderai air mata

Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa. Walaupun berpenat lelah mencari rezeki, insan bernama ayah tidak pernah jemu untuk berbakti demi keselesaan anak-anak. Pelbagai cara dilakukan untuk menggembirakan hati anak-anak.

Kisah yang dikongsikan oleh pemuda ini juga bisa meruntun sesiapa sahaja yang membacanya. Tatkala kita sudah merasai kesusahan, ada lagi insan yang lebih diuji kehidupannya. Pertemuannya dengan seorang penghantar kurier membuat hatinya tersentuh, lantas dia bertindak untuk menghadiahkan penghantar kurier itu dengan barangan yang diinginkan.

SAYA ditampar oleh seorang abang courier. Wake up call for me. Panjang cerita ni, jarang la saya menulis panjang, selalu copy paste je. Tapi sekali sekala apa salahnya. Ceritanya macam ni.

Last week hari yang agak penat, menghadap komputer siang malam, ada paper work kena settlekan. Mengeluhlah aku, padahal sebelum ini tak banyak kerja tak pula bersyukur. Hehehe. Penat otak menghadap komputer ni. Hari hujan fuhhh best tidur ni.

Work From Home. Main-main dengan anak sikit. Biasalah main macam-macam. Habis segala mainan aku punggah, nak bagi depa senyap sikit sementara otak kasi lega sikit. Hehehe itulah upahnya seb4kul mainan, then settle.

Tiba-tiba PIN PIN PIN PINNNN!! Bunyi hon motosikal. Aduh! Siapa pulak ni? Aku tengok kat tingkap, abang Courier umur dalam 40-an kot. Aku capai mask, keluar untuk ambil barang.

Abang Courier: Assalamualikum dik, barang dik. (Kecik matanya, dok sengeh kot, tak nampak sebab dia pakai mask).

Aku: Waalaikumsalam.. Yaaaa bereh bang. Sign sini ya bang? Orait siapp bang.

Abang Courier: Dik, tanya sikit dik. Tuan rumah tu ada kat rumah ke? (Sambil tunjuk rumah jiranku). Saya bagi salam tak ada orang jawab.

Aku: Mungkin kerja kot bang time ni. Kenapa bang? Nak hantar barang ke? Bagi kat saya pun okay.

Abang Courier: Eh tak, saya dari minggu lepas tengok ada mainan kat belakang tu, macam tak guna je. Saya ingat kalau nak bu4ng, saya nak tapi nak minta segan pula. Hehe! (Kecik lagi mata dia, sengeh lagi).

Aku: Oh, tak sure juga bang. Lama dah kat situ, nanti saya cuba tanyakan. Meh nombor telefon abang, saya call abang kalau saya jumpa tuan rumah nanti. Abang, abang nak nak buat apa benda tu bang? (Aku nak sure kan sebab selalu orang tanya besi, tin or kotak sebab nak jual, tapi risau juga nak tanya direct, tanya kena berlapik juga. Hehehe)

Abang Courier: Hurm… tak ada apa laaa dik, saja ingat kalau tak guna, nak bawa balik bagi anak saya.

Aku tewas, Checkmate! Habis mendengar itu, jantung aku terus rasa macam terhenti seketika. Dada aku terasa sempit, senak macam ditumbuk. Aku kelu terus dan abang Courier berlalu pergi. Aku masih berdiri, sambil pegang bungkusan, mataku tak lekang dari melihat abang Courier bermotor dalam hujan sehingga lenyap dari pandangan. Aku masuk rumah, sembang dengan wife, ambil kunci kereta, shoot keluar. Dalam sejam aku call abang itu semula.

Aku: Hello bang, saya sembang dengan abang tadi. Abang balik dah? Rumah kat mana bang? Tunggu sat bang.. saya dapat dah mainan tu, nak bagi kat abang ni.

Abang Courier: Nak balik Serian ni, saya tunggu kat Batu 7 ni, kat sekolah. Mai laa dik, saya tunggu.

Sampai aku kat dia, dia lambai, dia masih ingat kereta aku kot. Aku kasi high beam. Aku turun, hujan renyai dah masa tu, mainan biar dalam kereta dulu. Sembang belakang van company dia, motor dah pulang kat company katanya. Balik Serian bawa barang pula untuk esok.

Aku: Bang, dapat dah bang mainan tu.

Abang Courier: Alhamdulilah… Terima kasihlah dik, susah lak menghantar ke sini.

Aku: Ala dekat je bang.

Aku pun bawak keluar mainan tu. Abang tu pandang mata aku dan mukanya berubah, aku balas dengan senyuman.

Aku: Bang, saya tengok tadi mainan tu ada rosak skit. Saya beli baru untuk abang yaa.(sambil sengeh kambing). Bukan sedekah bang, ni hadiah untuk anak abang.

Aku sebut je perkataan anak, SAPPPP!! Abang tu tekup mata dia sambil duduk kat belakang van memandang ke bawah. Tak berkata apa selama seminit. Aku biarkan sahaja tak berkata apa. Cuma tiga perkataan aku dengar sayup dari mulutnya.

Abang Courier: Allahuakbar… Allahuakbar… Alhamdulilah…

Abang tu menangis dan cuba tolak perlawaan ku sebab malu katanya.

Aku: Bang ambil bang. Untuk anak, bukan sedekah tapi hadiah, saya bukan anak yang baik bang, dengan mak ayah saya, saya kadang-kadang lebih kurang. Bila tengok abang, teringat susahnya ayah dan mak saya. Macam ini dulu kot nak besarkan saya. Dah besar, dah kerja, saya jadi lupa. Saya ingat saya susah dah konon tapi saya lupa ada lagi susah. Abang ambil ye, nanti kalau tak ambil, saya nak jawab apa dengan Allah. Saya ada duit sikit, tak banyak sangat, tapi cukup beli mainan untuk anak saya, kadang-kadang diorang campak-campak je bang. Abang pula berminggu, bersusah payah nak dapatkan. Terima ye banggg.

Alhamdulilah dia terima, semoga Allah membahagiakan kita semua.

Sumber: Wazirudin Zainuddin, www.thereporter.my