“Hanya B4sikal Tlngg@l Kat Cikgv Ni,” Ker3ta K3na Tarik Dan Svami HiI4ng Kerja Kerana Str0ke

Kisah seorang guru yang sgt menyedihk4n apabila semuanya terp4ksa dilakukan sorang diri… Ketika mentari senja sedang berlabuh, aku dan teman2 tgh berkemas utk m3nutupi peniagaan ikan kami..terlihat seorang w4nita sedang meng4yuh basikal dan menggal4s bag seperti bag sekolah…

Sering kali kami lihat wanita ini k4yuh basikal, kadang kala bawa anak kecil…pernah ketika hujan pun dia r3dah dgn basikal nya…ternampak beliau singg4h beli kuih di sebelah gerai kami… Tergerak hati nak berikan sedikit ikan pd nya…

Kawan aku pergi berjumpa dan p4nggil w4nita itu sambil aku isikan ikan dlm plastik… ketika w4nita itu datang ke gerai kami, sempat juga sembang dan bertanya beliau dari mana nak ke mana sebab selalu nampak dia naik basikal.

Kata nya “ini je kenderaan yg dia ada…kereta dah kena t4rik…suami dah tak berkerja, s4kit str0ke 0KU dan beliau mempunyai 6 org anak…beliau bertugas sebagai seorang guru di sebuah sekolah rendah…kadang kala gi kerja tumpang org atau naik grab”…

Aku dan rakan tak s4nggup nak dgr citer wanita itu lg…terus kami bungkuskan ikan dan ketam dan berikan pd wanita itu…beliau rasa terh4ru, nung…aku cuba menah4n air mataku dari keluar..ku lihat rakan2 ku juga bergen4ng air mata, hinggakan kami terfikir nak maklumkan pd UEL atau insan yg berada agar dpt sumbangkan motorsikal pd guru yg diberikan ujian dan duga4n hidup ini…Insyallah.

Kerjaya seorang guru merupakan satu pekerjaan amat penting dan mulia kerana guru adalah sebagai model kepada anak didiknya dan masyarakat setempat.

Di antara profesion yang mulia di sisi Allah dan juga masyarakat ialah guru. Kerana guru mewarisi tugas para nabi dan rasul untuk mendidik masyarakat. Guru mengajar masyarakat menjadi pandai dan berilmu, disamping itu mendidik anak-anak didik menjadi insan yang baik dan mampu berjasa kepada keluarga dan masyarakatnya.

Dengan demikian, kita haruslah berterima kasih kepada mereka, kerena jasa merekalah, maka kita hari ini pandai menulis, membaca dan mengira. Dalam masa yang sama, kita juga patut bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana memasukkan ilmu ke dalam dada kita dengan perantaraan para guru. Ayat 3 hingga 5 surah al-`Alaq sudah cukup terang dan jalas mengenai perkara ini.

Nabi dan rasul diutuskan oleh Allah sebagai guru untuk mengajar manusia dengan ilmu yang benar, iaitu ilmu yang Allah wahyukan kepada mereka. Mereka mengajar ilmu tentang ketuhanan, tentang perkara yang baik dan burvk, mereka mengajak manusia melakukan perkara yang baik dan meninggalkan yang bv-ruk. Mereka mengajar manusia supaya ingat bahawa hidup di dunia ini hanya sementara sahaja. Semua akan m4ti dan kemudian akan dihidupkan semula untuk diberi balasan terhadap perbuatan mereka semasa hi-dup di du-nia.

Guru-guru pun demikian juga. Mereka mengajar manusia supaya pandai membaca dan menulis. Mengenal Tuhan, faham maksud adanya semua benda yang dapat dilihat, faham tingkah laku yang baik dan yang bvruk. Mengajar manusia supaya mereka dapat menjalani hidup dengan kerjaya masing-masing dan mendapat keredaan Allah s.w.t. Mengajar manusia supaya menjadi insan yang berguna kepada keluarga, masyarakat, bangsa dan negara. Melihat kepada aspek-aspek inilah dikatakan guru mewarisi tugas para nabi.

 

Sumber: : Ibnu Razak via Sahabat Guru Malaysia (Pakar Diari Hati)/Sepatuputih