“Saya B@ngga!” Ini Individu Pertama di Malaysia Disvntik V@ksin C0vid-19 Fasa Tiga

Seorang pemuda yang dikenali sebagai Adam Loh telah mencipta sejarah apabila dia menjadi orang pertama di Malaysia yang menerima suntik4n v4ksin C0vid-19 bagi peringkat kajian klinik4l.

Suntik4n tersebut diterima melalui satu pr0sedur percubaan klinik4l fasa tiga v4ksin C0vid-19 yang dijalankan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang bermula semalam, 30 Januari 2021.

Menerusi sebuah posting di Facebook miliknya, dia menyatakan rasa bangga dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak KKM dan para penyelidik atas usaha mereka yang sekian lama bekerja keras memer4ngi p4ndemik itu.

Dalam pada itu, Adam turut memuat naik beberapa keping gambar bersama kakitangan KKM, penerima v4ksin kedua yang dikenali sebagai BK Tan, dan sukarelawan lain yang hadir sewaktu pr0sedur berkenaan.

“Saya percaya kaedah utama untuk melaw4n v1rus ini adalah melalui v4ksin.
“Walaupun ini hanyalah tahap percubaan dan v4ksin masih belum dilulusk4n, namun sumbangan kecil dan kerjasama sebegini boleh melancarkan lagi pr0sedur kajian v4ksin demi masa depan yang cerah.
“Jangan putus asa dan teruskan percaya, kita akan kalahk4n v1rus ini!” tulisnya di ruangan kapsyen.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet turut berbangga atas keberani4n lelaki tersebut yang bersedia menerima sebarang cabar4n serta kesan setelah disuntik v4ksin berkenaan.

Memetik laporan Utusan Malaysia, KKM sebelum ini menyatakan terdapat sebanyak sembilan hospital di seluruh negara terlibat di bawah penyelarasan Institut Penyelidikan Klinik4l (ICR) dengan penglibatan seramai 3,000 sukarelawan berusia 18 tahun ke atas dan sihat.

Para sukarelawan tersebut telah mengambil inisiatif dengan menawark4n diri dan ber4ni mengambil risik0 supaya negara dapat mencari v4ksin yang selamat dan berkesan untuk melindungi masyarakat daripada ancam4n C0vid-19.

Tahniah diucapkan kepada saudara Adam Loh dan semua sukarelawan yang menyertai ujian klinik4l terbabit! Mari kita doakan semoga semua usaha mereka berjaya.

 

Sumber: Facebook Adam Loh, Twitter KKM, Utusan Malaysia