48 Petug4s Hospital Sultanah Nur Zahirah P0sitif, Jabatan Kecemas4n & Traum4 Ditutvp Sementara

KUALA TERENGGANU, 30 Jan – Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu mengesahk4n seramai 48 petug4s kesihatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, dij4ngkiti C0VID-19.

Pengarah Kesihatan Negeri Dr Nor Azimi Yunus berkata kesemua petug4s berkenaan telah diasingk4n dan diberi rawat4n.

Beliau berkata siasat4n untuk mengenal pasti punca jangkit4n sedang dijalankan dan k0ntak rap4t kes juga telah dis4ring dan diasingk4n.

“Pengurusan rawat4n pes4kit di HSNZ masih diteruskan dan berada dalam keadaan terkaw4l. Perkhidmatan Unit Rawat4n R4pi (ICU), dewan bed4h dan kecemas4n juga masih berjalan.

“Namun, bagi mengurangkan ganggu4n pada perkhidmatan sedia ada, rawat4n kes-kes ringan di Jabatan Kecemas4n & Tr4uma telah ditutvp sementara bermula semalam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, jabatan menasihatk4n orang awam yang ingin mendapatkan rawat4n bagi kes-kes ringan (Green Zone) untuk datang ke Jabatan Pes4kit Luar HSNZ atau ke klinik kesihatan berdekatan.

Dr Nor Azimi berkata orang awam juga diminta untuk tidak menulark4n sebarang berita tidak s4hih supaya tidak mencetusk4n kebimbang4n dan kekeliru4n dalam kalangan masyarakat.

“Jabatan akan sentiasa memastikan langkah pencegah4n dan kawal4n yang sewaj4rnya dilaksanakan secara berterusan dalam kalangan petug4s kesihatan dan pes4kit di kawasan hospital,” katanya.

Semalam, maklumat mengenai penular4n C0VID-19 dalam kalangan petug4s HSNZ tul4r di media sosial terutama aplikasi WhatsApp dan ia men4rik perhatian orang ramai yang melahirk4n kebimbang4n mengenai tahap perkhidmatan di hospital tersebut.

— BERNAMA

Sumber:siakap keli