“YDP Yadim Ded@h Ag@ma Melayu Guna Syah@dah P3lik,” Sekali Ibu Yati Nak Sam4n Yadim

PETALING JAYA – Orang ramai dinasihatkan agar tidak terpeng4ruh dengan ajar4n Islam Melayu yang disifatkan sebagai aj4ran yang ses4t lagi menyes4tkan.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Nasrudin Hassan berkata, agensi dakwah seperti Yadim sentiasa bersedia untuk memberi kefahaman dan pemurnian akid4h serta fikrah.

“Makin menc4bar tugas dakwah kita semua pada zaman mutakhir ini. Sehari dua ini kecoh pula dengan lahirnya ag4ma bah4ru yang dikenali sebagai Agama Melayu yang menggunakan lafaz syah4dah yang p3lik.

“Seperti yang saya dengar lafaznya ‘ila ha ila ra ila ma’ dan disambung dengan pengaku4n ‘aku Melayu’ sebanyak tujuh kali,” katanya menerusi satu kenyataan di laman Facebook rasminya hari ini.

Menurut Nasrudin, difahamk4n aj4ran tersebut menolak ajar4n Islam yang dianggap sebagai Islam arab dan kononnya mereka membawa Islam Melayu.

“Insya-Allah dari sudut penguatkuasaan, pihak berkuasa agama sedang menyi4sat dan merencan4 tindak4n berhikmah.

“Orang ramai dinasihatkan tidak terpengaruh dengan ajar4n Islam Melayu yang dibawa oleh individu berkenaan. Jelas ianya adalah ajar4n yang ses4t lagi menyes4t,” tegas beliau.

Terdahulu, satu video berdurasi lapan minit lima saat tular di aplikasi WhatsApp dan media sosial memaparkan aktiviti ritu4l sebuah kumpulan yang mendakwa meng4malkan aj4ran Islam Melayu.

Tangkap layar video tular mempamerkan beberapa upacara agama baharu yang dikenali sebagai Agama Melayu baru-baru ini.

Ibu Yati nak s4man Yadim, tuntut Nasrudin mohon m4af

Individu yang dikenali sebagai Ibu Yati memberi tempoh tujuh hari kepada Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Nasruddin Hassan untuk membuat permohonan m4af secara terbuka.

Ini selepas Nasrudin mend4kwa wanita berkenaan atau nama penuhnya Wan Noor Hayati Wan Alias, 41 membawa ajar4n ses4t dan membawa ag4ma b4ru.

“Saya men4fikan semua tohmah4n dan fitn4h YDP Yadim, Nasrudin Hassan bahawa saya ada mengeluarkan sebarang kenyataan membawa agama baru, agama Melayu dan ajar4n Ibu Yati yang jelas tuduh4n berniat j4hat dan fitn4h yang mahu menj4tuhkan reput4si saya sebagai Tokoh Wartawan Rakyat yang dianugerahk4n oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong.

“Saya juga sedang mempertimb4ng untuk mengambil tind4kan undang-undang sam4n sivil terhadap Yadim.

“Yadim diminta memberi penjelas4n dari mana mereka memiliki kuasa mengisytihark4n mana-mana individu sebagai ses4t sekali gus mendahului Majlis Fatwa Kebangsaan di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Wan Noor Hayati yang juga seorang wartawan berkata dia telah membuat laporan polis terhadap Nasrudin di Balai Polis Ampang hari ini.

“Antara fitn4h beliau terhadap saya termasuklah kononnya saya melahirk4n agama baru iaitu agama Melayu, saya melakukan syahadah pelik Ila Ha Ila Ra Ila Ma dan disambungkan dengan pengaku4n ‘aku Melayu’ sebanyak 7 kali,” katanya.

Selain itu katanya, Nasrudin juga mend4kwa dia men0lak ajaran Islam yang dianggap sebagai ‘Islam Arab’ dan membawa Islam Melayu.

“Dia menggambarkan niat j4hatnya terhadap saya dengan meranc4ngkan tindakan penguatkuasa4n terhadap saya. Sedangkan saya tidak dimaklumkan kesa4lahan atau dit4ngkap atau did4kwa atas apa-apa kesal4han berkaitan agama Islam.

“Beliau juga jelas mengh4sut seluruh rakyat Malaysia memb3nci saya dengan memfitn4h saya membawa aj4ran Islam Melayu yang dikatakan aj4ran yang ses4t lagi menyes4tkan,” katanya yang turut men4fikan mengenali Nasrudin.

Terdahulu, Nasrudin dilapor meminta umat Islam tidak terpengaruh dengan aj4ran ses4t ‘agama Melayu’ yang didakw4nya dibawa oleh individu dikenali sebagai ‘Ibu Yati’.

Nasrudin berkata, pihak berkuasa agama Islam sedang menyi4sat perkara itu dan bakal mengambil tind4kan sewajarnya.

 

Sumber: trending sgt