“Isu ‘D0uble Standard’ Selebriti Pergi Bercuti,” Ini J4wab Ismail Sabri

KERAJAAN tidak akan berk0mpromi dengan mana-mana individu termasuk golongan selebriti dan orang kenamaan (VIP), yang didapati mel4nggar pr0sedur operasi standard (SOP).

“Tidak ada sesiapa yang mengat4si undang-undang yang ada dalam negara kita. Semua rakyat tidak kira siapa, VIP ke tak VIP ke.

“Semuanya tert4kluk kepada undang-undang dan sesiapa yang mel4nggar undang-undang dan SOP, mereka akan diken4kan tind4kan,” katanya pada sidang media harian C0vld-19, petang Selasa.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengul4s mengen4i kekec0han sejak kebelakangan ini mengenai golongan selebriti yang did4kwa berkunjung ke tempat pelanc0ngan memandangkan Kuala Lumpur dan Selangor masih di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), di mana merent4s negeri masih tidak diben4rkan.

Situ4si yang berlaku sekali gus m3nimbulkan rasa tidak pu4s hati ramai pihak yang merasak4n wujudny4 ‘d0uble standard’ dalam penguatkuasa4n SOP.

Dalam pada itu, Ismail Sabri mended4hkan bahawa beliau turut menerima maklumat berkaitan pel4nggaran SOP.

“Saya menerima setiap hari… gambar-gambar yang dih4ntar kepada saya m3ngenai berlaku pelanggar4n SOP. Minta saya tangk4p mereka ini.

“Saya nak jel4skan bahawa kerajaan menyediakan peraturan-peraturan, hukum4n, k0mpaun dan sebagainya berdasarkan kesalah4n yang dilakukan,” ujarnya.

Beliau bagaimanapun meneg4skan bahawa tindak4n penguatkuasa4n terhadap pelanggar4n SOP dilakukan oleh pihak p0lis, Jabatan Kesihatan atau sesiapa yang diberikan kuas4 di bawah Akta 342 (Akta Pencegah4n dan Pengawal4n Peny4kit Berj4ngkit 1988).

“Jadi, kalau ada k3s tak kiralah melibatk4n selebriti ke sesiapa saja, kalau kita tahu kes itu berlaku… lap0r kepada p0lis. Maka p0lis akan ambil tindak4n.

“Saya pun kadang-kadang apabila dihantar kepada WhatsApp saya dengan gambar-gambar yang lengk4p, saya akan forward juga kepada p0lis sebab bukan ku4sa saya untuk mengambil tindak4n menangk4p atau m3nghukum sesiapa.

“Terser4h kepada p0lis untuk mengambil tindak4n atau tidak,” kata Ismail Sabri.

Pada masa ini, rent4s negeri hanya dibenarkan menerusi G3lembung Pelancongan Bersasar yang membenarkan pelancong bergerak dari kawasan Perint$h Kawal4n Perger4kan Pemulih4n (PKPP), merent4s negeri PKPP lain.

Sumber: mStar/https://www.motifviral.dnqj.my