Mungkin Ramai Tak Tahu, Ini Makna Mend4lam Bila Sesebuah Kapal Selam Diisytihar “On Eternal Patr0l”

Kejadi4n yang menimpa KRI Nanggala 402 dan 53 krunya yang diisytihar terk0rb4n nyata memberi kesan kepada seluruh dunia yang mengikuti tr4gedi melib4tkan kapal selam milik Tentera Nasional Indonesia ini.

Walaupun rata-rata daripada kita tidakpun mempunyai hubungan secara peribadi dengan per4jurit-per4jurit yang terk0rban itu, namun apa yang terjadi ter4sa seakan-akan dekat dengan kita semua.

Seperti yang diketahui, sebelum kapal selam itu disahk4n berada pada kedalam4n 838 meter di bawah permuka4n laut dan terbel4h tiga, st4tus bagi kapal itu telah dinyatakan sebagai on eternal patr0l.

Gambar Via Kumparan

Kalau ikutkan maksud secara literal, ia boleh diistilahkan sebagai ‘r0ndaan ab4di’. Tetapi, apakah maksud tersir4t dan sejarah yang terk4ndung pada st4tus tersebut? Mungkin penjelasan di bawah ini boleh m3rungkai persoalan tersebut.

Bermula sejak Per4ng Dunia Kedua lagi, Penganalisis Utama Lab-45 yang juga pemerhati pertahan4n, Andi Widjajanto menjelaskan bahawa kapal selam biasanya mel4kukan r0ndaan per4ng (W4r Patr0l) untuk memastikan tidak ada kapal per4ng mvsuh yang menganc4m konvoi kapal per4ng permuk4an. Mereka juga ditug4skan untuk melumpuhk4n kapal per4ng musvh.

Setelah tamat Per4ng Dunia Kedua, kapal selam terutama yang berkuasa nukle4r bertug5s untuk men4ngkis anc4man ser4ngan pasukan l4wan atau disebut sebagai deterrent patr0l.

“Ia menyediakan kemampu4n serang4n b4las nvklear (second strike) dengan strategi mobiliti yang tinggi. R0ndaan tersebut dapat dilakukan oleh kapal selam nvklear secara seny4p selama berbulan-bulan dengan hubung4n minimum dengan markas Angkat4n Laut,” kata Andi.

Tidak pulang ke markas

Menurutnya, tempoh r0ndaan dikira dari saat kapal selam berlep4s dari pangkal4n Angk4tan Laut hingga kapal selam itu kembali ke pangkalan. Apabila kapal selam yang bertugas mengalami kem4langan dan tidak kembali ke markas, ia disebut sebagai on eternal patrol.

Ketika kapal selam meng4lami kem4langan (bukan kerana ditemb4k mvsuh), ada tiga sebab utama iaitu perl4nggaran, letvpan dalam dan ret4k serta dinyatakan sebagai subsunk (tenggel4m). Bagi yang tidak kembali ke pangkalan, status eternal patrol diberikan kepada kapal selam- Andi

Maknanya, semua kru kapal diisytihark4n sebagai ‘terus menjal4nkan tugas’ di bawah laut buat selama-lamanya untuk m3lindungi kedaulatan negara tercinta masing-masing secara abadi.

Artikel yang ditulis oleh Harold C Hutchinson di portal We Are The Mighty pula mengatakan bahawa istilah eternal patr0l ini terus digunakan selepas Per4ng Dunia Kedua tamat.

Untuk rekod, Amerika Syarikat juga pernah menghad4pi kehilang4n empat kapal selam yang juga diberikan status eternal patr0l. Antaranya ialah kapal selam berten4ga nvklear, USS Thresher pada tahun 1963.

Ia dicatatkan sebagai musib4h kapal selam terbvruk yang mengakibatkan 129 kru kapal selam meningg4l dunia.

Gambar Via The Moscow Times

Tidak cuma itu, sal4h satu kem4langan kapal selam yang paling diingati ialah yang berlaku di Rusia. Kapal selam Kursk itu dilaporkan meletvp ketika dalam perjalanan menuju ke Laut Barents dan tenggelam pada 12 Ogos 2000. Kisah itu juga diabadikan di dalam filem pada tahun 2018.

 

Sumber: Kumparan