Rindu seorang ibu… hanya mampu video call bersama putera-putera, Raja Permaisuri Agong pun p4tuh SOP – “Rakyat jelata yang l4nggar”

DALAM keteruja4n kita menyambut Aidilfitri, ada insan yang men4han seb4k beraya dari kejauh4n. Siapa lagi kalau bukan mak ayah yang menyambut lebaran tanpa anak-anak.

Lulvh hati hati seorang ibu yang meng3nang nasib apabila anak-anak tidak dapat pulang ke kampung untuk beraya bersama, berikutan larang4n merent4s negeri dan daerah berikutan Perint4h Kawal4n Pergerak4n (PKP) di seluruh negara.

Pastinya lagu-lagu raya yang berkumandang tidak lagi m4mpu men4han seb4k si ibu hingga m4nitiskan air mata dek kerindu5n pada anak-anak yang begitu meneb4l.

Namun demi kepatuh4n prosedur operasi standard (S0P) yang ditetapkan oleh kerajaan bagi meng3kang penular4n jangkit4n C0vid-19, mereka reda dengan ketentuan ini.

Begitulah naluri seorang ibu termasuklah Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah yang juga berdepan duga4n apabila terp4ksa berjauh4n dengan anak-anak.

Seb4knya baginda tidak terkata, hanya Tuhan saja yang tahu betapa p3ritnya rasa.

Menerusi satu video yang dikongsi di laman sosial House of Pahang ketika umat Islam menyambut 4 Syawal boleh menc3tuskan drama air mata.

Tunku Azizah ketika membuat panggil4n video bersama Tengku Hassanal.

Klip video berdurasi 34 saat itu memaparkan k0mpilasi foto-foto Tunku Azizah membuat panggil4n video bersama anakanda-anakandanya bagi mengub4t k3rinduan.

Menurut keterangan video yang dikongsi, betapa rama ibu dan ayah yang tidak dapat bertemu dengan insan-insan tersayang pada hari raya yang memasuki hari keempat.

“Semua itu dik0rbankan demi k3maslahatan yang lebih besar untuk memastikan negara ini selamat dan k3kal sejahtera.

“Tidak t3rkecuali Raja Permaisuri Agong. Rindu pada putera-putera kesayangan diub4t dengan panggilan video.

“Teknologi merapatkan yang jauh, tetapi rindu kasih antara seorang ibu dan anak-anaknya tetap tidak berg4nti sehingga dapat ketemu nanti.

“Terus p4tuhi S0P sedia ada. Dalam mematuhi S0P ini, Raja dan rakyat berpis5h tiada,” menurut keterangan itu.

Walaupun klip video yang cukup ringkas, namun waj4h svgul baginda sambil men0ngkat pipi ketika membuat panggil5n video dapat dir4sai hingga ke lvbuk hati.

Apatah lagi video tersebut berlatarkan lagu raya Dari Jauh Ku Poh0n Ma4f dendangan Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad yang begitu meny3ntuh perasa4n.

Al-Sultan Abdullah (kiri) dan Tunku Azizah meny4mbut 1 Syawal di Istana Negara. foto instagram airtangan_tunkuazizah

Foto Tunku Azizah kemudian bertuk5r ceria sebaik panggilan video mem5parkan wajah putera-putera kesayangannya, Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah; Tengku Arif Bendahara, Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah Al-Sultan Abdullah dan Tengku Panglima Muda, Tengku Ahmad Ismail Mu’adzam Shah Al-Sultan Abdullah.

Tanpa mengira pangkat dan kedudukan, Raja Permaisuri Agong bersama Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah tetap 4kur dengan keputusan kerajaan mengenai prosedur operasi standard (S0P) Aidilfitri yang tidak membenarkan aktiviti zi4rah dari rumah ke rumah sepanjang pelaks4naan PKP.

Sebagai rakyat jel4ta, kita seharusnya mencontohi Tunku Azizah yang mematuhi S0P yang ditetapkan, dan rata-rata netizen menjadikan tindak4n baginda sebagai telad4n yang baik.

“Permaisuri Agong pun p4tuh arahan. Rakyat jelata pula yang l4nggar. Terima kasih Tuanku untuk telad4n yang baik,” tulis pengguna Instagram suzilaiha_sutaji.

“Gol0ngan raja-raja pun patuh S0P. Daulat Tuanku. Selamat Hari Raya,” komen pengguna Instagram eijaz.hassim.

“Contoh terbaik yang rakyat selalu nak s4ksikan. Ampun Tuanku,” kata pengguna Instagram suhaya_sahlan.

 

Sumber:mstar