El4k ke pusat beli-belah hanya untuk mengisi masa lapang

SHAH ALAM – Pusat beli-belah sentiasa dik3rumuni orang ramai, namun semenjak Perint4h Kawal4n Pergerak4n (PKP) dilaksanakan pada musim perayaan Aidilfitri tahun ini, masyarakat menjadikannya al4san sebagai tempat b3rkumpul.

Seorang pembantu perubatan, Ain Shafie, 34, berkata, kebanyak4n pusat beli-belah yang dibuka semasa raya Aidilfitri p3nuh dengan orang ramai hingga terp4ksa ber4tur untuk memasuki sesebuah kedai.

“Walaupun kita ber4ya dalam PKP, namun kerana pusat beli-belah dibuk4, masyarakat ramai pergi ke sana untuk membeli barang dan berkemungkin4n turut bersi4r-si4r.

“Jika mereka datang untuk tujuan penting itu tidak mengapa, tapi agak membimb4ngkan jika jumlah pengunjung tidak dapat dik4wal dan boleh menjadi punc4 kenaikan k3s kerana aktiviti pengumpul4n berlaku secara tidak langsung,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Ain turut meluahk4n rasa terkil4n terhadap mereka yang rata-rata dilihat pergi ke pusat beli-belah tanpa tujuan yang penting dan hanya ingin mengisi masa yang terlu5ng pada hari raya.

Dalam pada itu, Nur Syahierah Said, 25, pekerja di sebuah pusat beli-belah di daerah Petaling berkata, kedai yang paling ramai pengunjung ialah pasar raya dan kedai pakaian.

“Pusat beli-belah memang sentiasa ramai pengunjung terutamanya ketika musim perayaan untuk membeli barang perayaan yang diperlukan walaupun semasa PKP. Namun, keadaan ketika ini masih dapat dik4wal.

“Kami di bahagian khidmat pelanggan bertanggungjawab untuk memastikan pelangg4n sentiasa mem4tuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ketat demi menjaga keselamatan semua pihak,” katanya.

Tinjauan wartawan Sinar Harian mendapati orang ramai sudah mula pergi ke pusat beli-belah di sekitar Kuala Lumpur seawal jam 10 pagi pada cuti umum dan hujung minggu walaupun masih berada dalam temp0h PKP.

Bagaimanapun berdasarkan tinjauan, orang ramai masih mengikuti S0P dengan sentiasa memakai pelitup muka selain berdaftar dengan MySejahtera untuk masuk ke premis di dalam pusat membeli belah.

 

Sumber:sinarharian