Wanita bawa tiga anak l4wat suami bertugas di SJR dik0mpaun RM2,000

PUTRAJAYA – P0lis telah mengeluarkan k0mpaun terhadap seorang wanita yang membawa anak-anak mel4wat suaminya yang bertugas di sekat4n jalan raya (SJR) Persiaran Selatan hala keluar ke Dengkil di sini pada Sabtu.

Ketua P0lis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Mohd Fadzil Ali berkata k0mpaun itu dikeluarkan semalam di bawah Peraturan 17 Peraturan-Peraturan Pencegah4n Dan Pengawal4n Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkit4n) 2021 [P.U.(A) 225/2021] kerana melangg4r S0P PKP dengan menziarah suami di SJR,.

“Pada awalnya, perbuatan tersebut dilihat sebagai satu tanggungjawab isteri untuk memberi sok0ngan m0ral kepada suami yang sedang bertugas dengan menghant4r ju4dah di pagi raya.

“Namun, kepenting4n awam adalah melebihi kepenting4n individu, kita tidak mahu perbuatan sedemikian dijadikan al4san oleh semua ahli keluarga petugas untuk melawat keluarga yang bertugas di lapang4n pada Hari Raya atau pun hari biasa,” katanya melalui kenyataan pada Ahad.

Mohd Fadzil meneg4skan, pihaknya tidak berk0mpromi sekiranya wujud sebarang pelanggar4n S0P Perint4h Kawal4n Pergerak4n.

“Kita akan mengambil tindak4n terhadap sesiapa sahaja tanpa mengir4 sama ada orang awam mahu pun angg0ta p0lis sendiri,” katanya.

Mohd Fadzil berkata, sias4tan l4njut telah dijalank4n dan mendapati angg0ta tersebut dan keluarganya tinggal di dalam daerah Putrajaya.

“Isteri dan anak-anak angg0ta tersebut telah datang menaiki dua buah kenderaan yang berbeza untuk singgah sebentar bagi menyer4hkan juadah Hari Raya Aidilfitri kerana suami bertugas pada pagi hari tersebut.

“Bagi dakwa4n mereka menaiki kenderaan melebihi had tiga orang untuk sebuah kenderaan, tiada k0mpaun yang dikeluarkan kerana mereka menaiki dua kenderaan berbeza,” katanya.

Pada Sabtu, Fadzil berkata, tiada pel4nggaran S0P PKP membabitkan wanita bersama tiga anak masing- masing berusia 11 tahun, 10 tahun dan lima tahun melawat suaminya yang bertug4s di SJR Persiaran Selatan menghala keluar ke Dengkil.

 

Sumber:sinar harian