Nak keluar ketika t0tal l0ckd0wn? Ini 14 perkara penting korang perlu tahu sebelum keluar rumah

LEBIH banyak sekat4n jalan raya (SJR) akan dilakukan di seluruh negara bermula tengah malam ini berikutan pelaksanaan Sekat4n Pergerak4n Penuh atau ‘t0tal lockd0wn’ bermula 1 Jun hingga 14 Jun ini.

Ketua P0lis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, P0lis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengadakan 800 SJR sepanjang tempoh dua minggu itu berbanding 600 SJR sebelum ini.

Beliau menjelask4n tujuan SJR itu adalah m3mutuskan rantai4n jangkit4n c0v1d-19 dan memastikan orang ramai tidak keluar rumah tanpa keperluan mendes4k.

“Kita wujudk4n SJR untuk meny3kat pergerak4n daerah dan pergerak4n negeri. SJR bergerak pula untuk meng4wal pergerak4n lebih radius 10 kilometer.

“Ada lalu4n-lalu4n yang akan ditvtup terus. Oleh itu, pihak p0lis akan memeriksa setiap kenderaan dengan lebih t3liti termasuk d0kumen-d0kumen yang dikemukakan.

“Kita tak nafikan akan berlaku kes3sakan di SJR dan lokasi-lokasi tertentu, ini tidak dapat dielakk4n. Justeru, orang ramai jika tak ada keperluan mendes4k, tangguhk4n pergerak4n tersebut.

“Beri pelu4ng kepada mereka dalam perkhidmatan perlu untuk melaksanakan tugas mereka. Anda perlu meng4tur masa pergerak4n masing-masing,” katanya pada sidang media khas, Isnin petang.

Dalam pada itu, Acryl Sani turut memberi nasihat dan peringat4n sebelum orang ramai membuat keputusan untuk keluar rumah dan ketika melalui SJR sepanjang tempoh ‘t0tal lockd0wn’:

1. Hanya dua orang dibenarkan menaiki sebuah kenderaan persendirian termasuk pemandu.

2. Tiga orang dibenarkan menaiki sebuah kenderaan termasuk pesak1t bagi tujuan perub4tan.

3, Tiga orang dibenarkan menaiki sebuah kenderaan e-hailing termasuk pemandu.

4. Pergerakan hanya dalalam radius 10 kilometer atau berdekatan dari lokasi kediaman bagi tujuan membeli barang keperluan dan perubatan serta penj4gaan kesihatan.

5. Kes kecem4san dan kem4tian perlu mendapatkan kebenaran daripada pihak p0lis.

6. Urusan suntik4n v4ksin tidak perlu mendapat kebenaran p0lis, tetapi perlu menunjukkan bukti janji temu menerusi aplikasi MySejahtera.

7. Semua sektor ekonomi yang dibenar operasi, perlu mendapat surat kebenar4n pergerak4n baharu daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).

8. Bagi sektor awam, petugas yang perlu bekerja di pejabat perlu mempunyai surat arah4n daripada ketua jabatan.

9. Mereka yang ingin menghulurk4n sumbang4n atau tujuan kebajik4n perlu melalui Pusat Kawal4n Operasi Benc4na Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma).

10. Bagi pembukti4n alamat kediaman, individu boleh menunjukk4n bvkti menerusi kad pengenalan.

11. Individu juga boleh mengemukak4n bil-bil utiliti seperti bil elektrik sebagai bukti sok0ngan.

12. Pasangan jarak jauh (PJJ) tidak dibenarkan untuk merent4s negeri/daerah.

13. Rancang dan atur masa pergerak4n masing-masing.

14. Beri kerjasama penuh kepada petugas seperti anggota PDRM ketika sekat4n jalan raya bagi mengelak kejadi4n atau isu berb4ngkit.

Sumber : http://trendingsangat.pw/