Amal baca al-Quran setiap hari, anak terkjut jen4zah mak mel3cur sedikit sahaja

MESKIPUN keseluruhan rumah didiami ibu bapanya 100 terb4kar, Zakaria Jusoh bersyukur apabila sebahagian tubuh arw4h ibunya yang terper4ngkap dalam keb4kar4n itu masih sempurna.

Zakaria, 56, berkata, hanya 15 peratus sahaja fizikal arw4h ibunya, Fatimah Mohd, 79, terb4kar iaitu memb4bitkan bahagian dada dan perut serta tangan kiri dalam kejadian pagi semalam.

Katanya, arw4h adalah seorang yang setia dengan al-Quran dan membaca al-Quran menjadi rutin hariannya di rumah didiami bersama bapa, Jusoh Muda, 82, di Kampung Losong Haji Su, di sini.

“Alhamdulillah, Allah masih m3lindungi tubuhnya daripada terb4kar. Keadaannya cukup sifat dan tidak r3ntung sebagaimana dilaporkan media, hanya 15 peratus sahaja bahagian tubuhnya terb4kar, itu pun hanya bahagian kulit sahaja.

“Malah, al-Quran yang berada di atas katil tempat arw4h tidur ketika kejadian pun hanya terb4kar pada bahagian tepi sahaja,” katanya ketika ditemui di lokasi kej4dian, hari ini.

Dalam keb4k4ran pada 10.39 pagi semalam, Fatimah ditemui m4ut manakala Jusoh mel3cur di kaki dan belakang badan dipercayai cuba menyelamatkan isterinya itu.

Zakaria yang bekerja sebagai mekanik dengan syarikat pengeluar kenderaan tempatan berkata, dia dan 10 lagi adik beradiknya red4 dengan takdir m4nimpa arw4h ibu mereka.

Menurutnya, dia bersyukur kerana bapanya terselamat dalam kejadi4n itu walaupun sebahagian badannya mel3cur.

Katanya, bapanya yang mel3cur hampir 50 peratus kini semakin stabil dan dir4wat di h0sp1tal Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini.

“Ketika kejadian bapa yang berada di ruang tamu terb4u benda h4ngit dan meng3jutkan ibu yang sedang tidur di katil sebelum turun ke tanah untuk memeriksa punca b4u berkenaan.

“Ketika berada di bawah, bapa tern4mpak api di bahagian suis utama dan cuba masuk semula ke dalam rumah, namun g4gal apabila api mer3bak ke ruang dengan cepat.

“arw4h ibu hanya sempat m3nghubungi adik perempuan yang tinggal di Kampung Kubang Tangga untuk meminta tolong, sebelum suaranya tiba-tiba hil4ng begitu sahaja,” katanya.

Zakaria berkata, ketika ditemui, tangan kanan arw4h ibunya masih mengg3nggam telefon.

Katanya, ketika itu dia berada di rumahnya di Kampung Durian Guling, Marang dan seg3ra ke l0kasi kej4dian sebaik menerima panggilan telefon daripada rakan memaklumkan kediaman ibu bapanya terb4kar.

“Sebaik tiba saya melihat bapa tidak berm4ya akibat terkena b4hang api dan di kawasan rumah jiran sambil ditenangkan adik beradik dan kakitangan kesihatan sebelum seb4k selepas diberitahu ibu terper4ngkap dalam keb4karan itu.

“Berdasarkan si4satan awal Unit Forensik Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM), kediaman berusia 70 tahun itu terb4kar dipercayai berpunc4 daripada litar pintas di bahagian suis utama.

“Kervgian diangg4rkan RM150,000 membabitkan perabot dan barangan elektrik serta lima motosikal dan sebuah kereta Perodua Kancil,” katanya.

Zakaria berkata, jen4zah ibunya selamat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Makan Lama, Chabang Tiga, di sini, 5.30 petang semalam.

 

Sumber : wowberita