[VIDEO] “Ibarat Lem4s Dalam Air, Cari Oksigen. Hari-Hari Orang Meningg4l Dunia Depan Mata”- PesakIt Covid-19 Kngsi Keadaan Di Wad

BAGI yang pernah meng4lami jangkItan v1rus C0vid-19 pasti mengetahui betapa get1rnya perjuang4n melaw4n kesak1tan untuk terus bertah4n.

Lazimnya, pes4kit C0vid-19 peringkat satu dan dua iaitu tidak berg3jala dan bergej4la ringan perlu melakukan pemantau4n k3ndiri dan kuarantin di rumah.

Sementara itu, tahap tiga, empat dan lima pula dimasukkan ke Pusat Kuarantin Dan Raw4tan BerisIko Rendah atau hospital untuk dipantau dan dir4wat.

Tahap ketiga biasanya pesak1t mengalami jangkItan bergej4la pada sistem pernafasan dan rad4ng paru-paru.

Tahap empat pula pesak1t mempunyai gej4la rad4ng paru-paru agak t3ruk sehingga ada yang memerluk4n bantuan 0ksigen untuk bern4fas.

Bgai pesak1t C0vid-19 tahap lima gej4la dialami memerluk4n raw4tan intensif di unit raw4tan r4pi (ICU) dan sebahagian daripadanya juga dibantu mesin bantuan pernaf4san (ventilator).

Pun begitu, masih ramai yang tidak percaya akan kewujudan v1rus jhat terbabit.

Perkongsian seorang pengguna Tiktok yang diraw4t di wad mended4hkan pelbagai cab4ran perlu dihadapi pesak1t.

Pemuda yang sedang diraw4t di sebuah h0spital memaparkan serba sedikit keadaan di dalam w4d untuk membuka mata masyarakat.

Katanya masing-masing sedang bert4rung mel4wan vIrus tersebut dalam keadaan naf4s yang lemah ek0ran kekurangan oksIgen.

Macam mana rasanya kena C0vid-19?. Ok abang kena C0vid ni rasa ibarat n4fas hil4ng. Abang ibarat lem4s dalam air, cari oksIgen.

“Saya first time kena blur gil4lah. Memanglah Ya ALLAH dia cut pernaf4san, j4ngan main-main.

“V1rus ini duduk dekat dalam p4ru-p4ru, ia akan r0sakkan paru-paru,” ujarnya.

Di samping itu, rakaman lensanya juga t3rtumpu kepada beberapa pesak1t di atas katil dalam posisi telngkup atau meniar4p bagi membantu memulihkan pernaf4san.

“Ok mereka ini sudah pulih. Mereka meniar4p kalau tidak susah dapat oks1gen.

“Sebab masa kita meniar4p kita akan guna oksiIgen belakang yang akan bantu untuk pulihkan. Memang sksa bang,” tuturnya.

Selain itu, lebih s4yu apabila beliau merakam jen4zah yang berada di atas katil dan menyifatkan itu pemandangan biasa dilaluinya setiap hari.

“Macam ginilah persekitaran. Hari-hari ada orang meningg4l. Ini bukan tIpu, betul-betul depan mata saya,” katanya.

Lelaki terbabit turut menceritakan tentang seorang lelaki warga emas yang mengalami str0k. Lebih menyedlhkan dalam keadaan sakIt pakcik berkenaan turut dij4ngkiti Covid-19. Malah, semua penduduk sekitar kampung warga emas itu juga dijngkiti v1rus serupa.

“Benda ini tak nampak. Kita yang muda ni kuat, antib0di masih kuat lagi.

“Kaslhan kepada orang tua. Kita jadi pembawa kepada warga emas sedangkan mereka tidak bersal4h dan tidak tahu apa-apa.

“Tahu-tahu kena C0vid-19, oks1gen tak dapat supp0rt, meningg4l dunia.

“So tolonglah. Jika video ini bermanfaat mohon share.

“Sekarang ni saya sudah buka mata, depan mata saya hari-hari orang meningg4l. Wab4k ini memang dhsyat,” luahnya.

Video :

https://vt.tiktok.com/ZGJhfg23c/

Dalam pada itu, beliau turut mengingatkan supaya orang ramai terus mem4tuhi pr0sedur operasi standard (S0P) seperti m3ncuci tangan.

Diharapkan pesak1t yang sedang melalui detIk getIr sentiasa berfikiran p0sitif dan s3mbuh segera. Semoga kita berwasp4da dan melakukan yang terbaik mengelakk4n jangk1tan ini.

Direkodkan, setakat semalam sebanyak 633,891 kes p0sitif C0vid-19 dilaporkan yang mana 3,611 telah meningg4l dunia. Penulrran pandem1k yang berlaku di seluruh dunia benar-benar memberikan kesan krit1kal dalam kehidupan kita hari ini.

Sumber: @fiszempire

Sumber via S.Plus