Sebut harga pek makanan did4kwa mahal… ini cab4ran Nadir kepada pihak tersebut

KETUA Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia (CGM), Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman tampil menjelaskan mengenai pek makanan berharga AS$40 untuk disumb.angkan kepada rakyat Palestin yang dida.kwa mahal berbanding pembekal lain.

Nadir berkata, dalam kertas konsep yang diberikan, sebut harga pek makanan itu diberikan secara ringkas kepada mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) tanpa meletakkan senarai bar.angan.

“Bila NGO-NGO ini memberi respons kepada kita, membalas WhatsApp, emel dan sebagainya, maka kita akan bagi satu senarai yang lebih lengkap.

“Kita letak pek makanan AS$40 tapi tidak ada senarai barang. Kalau nak tahu senarai barang, balas kepada kami dan kami akan tunjukkan kepada kalian bagaimana kita melaksanakan kerja-kerja kita di bumi G4za,” katanya.

Perkara itu diperjelaskan beliau dalam Sesi Townhall Cinta G4za Malaysia yang disiarkan secara langsung di Facebook Terkini dan Sensasi Palest1n, pada Sabtu.

Nadir mengulas mengenai persoalan mengenai harga pek makanan dalam sebut harganya yang dida.kwa lebih mah.al iaitu AS$40 berbanding dengan sebut harga lain iaitu AS$20 yang jauh lebih murah.

Nadir memperjelaskan mengenai sebut harga pek makanan NGO Cinta G4za yang didakwa ma.hal berbanding pembekal lain..

Menurut Nadir, beliau juga menggunakan kaedah mendapatkan makanan dengan harga paling murah dan barang yang berkualiti.

“Bila kita nak buat ten.der atau senarai pek makanan, kita akan buat satu op.en ten.der dan ia dijual dan kita buat iklan di akhbar. Jadi mana-mana syarikat yang nak masuk, mereka boleh join dan bagi harga yang terbaik dan barangan yang terbaik dengan syarat-syarat dalam dan luaran.

“Mereka (syarikat) akan isi harga dan hantar kepada kita… kita punya jawatankua.sa di sini akan sema.k mana yang paling mur.ah, berkualiti. Barulah (jawatankua.sa) akan memilih dan memberikan tend.er kepada syarikat-syarikat,” katanya.

Dalam pada itu, Nadir turut memberi contoh menge.nai sebut harga harga pek makanan yang diterima daripada beberapa syarikat.

“Quotatio.n harga pertama nilainya adalah lebih kurang AS$40. Ada quotat.ion harga yang lain kita dapat dalam AS$20. Senarai semuanya ada 19 barang.

“Kalau nak yang AS$20, kita bagi (barang-barang) dari senarai dari satu hingga 13. Jadi, adalah sangat tidak ad1l bila orang kata pek dia lebih mur4h tanpa dia beritahu apa yang ada dalam p3k tersebut.

“Saya beran1 cab4r kepada sesiapa yang boleh dapatkan harga lebih murah dan barang yang lebih baik dalam bumi G4za itu sendiri untuk buat pek makanan. Kita sedia bekerjas4ma dengan mereka,” katanya.

Guna kaedah ‘mu.suh urus kewangan’

KETUA Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia (CGM), Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman tampil memberi penjelasan mengenai duit sumb4ngan sebanyak RM20 juta yang digemb4r-g3mburkan sejak kebelakangan ini.

Perkara itu diperjelaskan dalam Sesi Townhall Cinta G4za Malaysia yang disiarkan secara langsung di Facebook Terkini dan Sensasi Palest1n, pada Sabtu.

“Duit RM20 juta itu bukan disumbangkan pada setiap tahun. Bukan setiap tahun kita dapat RM20 juta.

“Bila disebut ada per4ng, dapat RM20 juta. Per4ng itu tidak berlaku setiap tahun. Jadi, macam mana boleh dapat RM20 juta itu setiap tahun?

“Duit RM20 juta bukan diuruskan oleh CGM sahaja, tetapi ia sebenarnya dikutip oleh 20 badan bukan kerajaan (NGO) anak-anak muda yang telah berpuluh-puluh tahun dalam kerja-kerja kebajikan,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai pertik4ian ke mana perginya duit mencecah RM20 juta memandangkan ia merupakan sumbangan orang ramai menerusi m1si bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palest1n.

Sehubungan itu, Nadir menyifatkan tudhan itu sebagai tudu.han yang sal4h.

Kredit K.Ape

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*