Pelakon veteran Datuk Baharudin Omar telah pergi menghadap ilahi petang tadi. Isteri ceritakan det1k pemerg1an 4rwah

KUALA LUMPUR: Pelakon veteran, Datuk Baharuddin Omar atau Anjang Aki mengh3mbuskan n.afas terakhir di kediamannya di Shah Alam, hari ini.

Berita s3dih itu disahkan menerusi kiriman What.sApp oleh ahli keluarga terdekat bagi pihak Datin Nazariah atau Ateh.

“Dimaklumkan bahawa suaminya 4rwah Datuk Haji Baharudin Omar atau Anjang Aki baru sahaja meningg4l dnia di rumah mereka sebentar tadi. Sekarang ahli keluarga sedang sibuk melakukan persiapan terakhir buat 4rwah.

“Sama-sama kita doakan agar segala k.hilaf ar.wah dia.mpunkan dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh,” tulisnya.

Beliau menghembuskan nafas terakhir akibat s3sak nafas di kediamannya di Shah Alam, dekat sini, kira-kira jam 6.30 petang ini. Berita pemergiannya pelakon yang dikenali dengan watak Anjang Aki itu disahkan oleh isterinya, Datin Nazariah Abu Bakar.

Nazariah, 66, berkata, 4rwah suami meninggal dnia bukan disebabkan pandemik C0VID-19, sebaliknya 4rwah menghidap peny4kit pembuluh d4rah bengkak.

“4rwah baru selesai makan dan kemudiannya, masuk ke bilik untuk berehat. Saya pula ke dapur, namun saya mendapati 4rwah sesak nafas sebaik meninjau keadaannya dalam bilik.

“Selepas itu, 4rwah langsung tidak sedarkan diri. Saya dan dua anak berada di sisi 4rwah ketika menghembuskan nafas terakhir. Alhamdulillah, 4rwah pergi dengan mudah. Saya kemudiannya menghubungi anak-anak lain memaklumkan berita pemergian 4rwah,” katanya.

Nazariah berkata, seorang cucu yang bertugas sebagai doktor di Klang bergegas pulang ke rumah dan menjalankan ujian calitan C0VID 19 pada arwah.

Nazariah berkata, seorang cucu yang bertugas sebagai doktor di Klang bergegas pulang ke rumah dan menjalankan ujian calitan C0VID 19 pada arwah.

“Cucu mengesahkan 4rwah bukan meninggal dnia disebabkan p4ndemik C0VD-19,” kata Nazariah.

4llahyarham Baharuddin meninggalkan tujuh cahaya mata dan dua anak tiri. Jnazahnya dijangka akan dik3bumikan di Sungai Tua, Batu Caves, Selangor.

Sedikit info, YH Dato’ Haji Baharuddin Haji Omar DIMP, AMN, PJK atau lebih dikenali sebagai Baharuddin Omar ialah seorang pelakon televisyen yang cukup p.opular di Malaysia pada era 70an, 80an dan masih aktif berlakon drama-drama televisyen hingga kini.

Beliau cukup dikenali menerusi watak Anjang Aki yang dilakonkannya pada era 80an. Beliau mewarisi bakat bapanya, seorang pelakon, walaupun mengalas tugas sebagai guru.

Mula berkecimpung dalam pementasan teater sejak awal 50-an lagi, beliau pernah terlibat dengan persembahan untuk menyambut kepulangan Perdana Menteri Pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj, dari kota London.

Pada tahun 1955 biarpun pada masa itu, pentas teater dimonopoli penggiat teater Inggeris dan peluang untuk penggiat Melayu untuk berkarya adalah amat tipis.

Radio Televisyen Malaysia (RTM) mula menawarkan untuk berlakon pada tahun 1967 melalui drama Tanah P.usaka sebelum mewarnai drama p.opular seperti Per.ajurit Pulang 1968 dan Bangsawan 1970.

Sejak itu beliau menjadi cukup popular di kaca televisyen kerana menghiasi banyak drama di slot Panggung RTM mahupun Slot Pekerti.

Pada 1981 beliau telah dipilih untuk berlakon dalam satu drama bersiri bertajuk Anjang Aki yang ditulis oleh Abdul Mutalib Hassan dan diterbitkan oleh RTM di bawah arahan dan terbitan Aziz Abbas.

Beliau masih aktif berlak0n hingga kini di kaca-kaca televisyen. Biarpun tidak begitu akt1f di dunia perfil3man, nama Baharuddin pernah tercatat dalam pertandingan Festival Filem Malaysia ke-2 apabila lakonan mantapnya dalam filem Dia Ibuku dicalonkan dalam kategori Pelakon Pembantu Terbaik pada 1981.

 

Sumber: BH | FB

Via OM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*