Penmpang Ni BaruNak PergiLangkawi Sekali P0sitif, Ini Kata2 Dr Hisham

Putrajaya: Pelancong yang akan menikmati gelembung pelancongan melalui Projek Rintis Langkawi bermula hari ini diwajibkan menjalani uji4n pengesanan C0vid 19 sebelum memulakan perjalanan.

Menteri Kes.ihatan Khairy Jamaluddin Abu Bakar pada kenyataan hari ini berkata, ujian pengesanan C0vid 19 sama ada RT-PCR atau RTK-Anti.gen perlu dilakukan di mana-mana fasiliti kesi.hatan serta mkmal swasta dalam tempoh 48 jam sebelum tarikh berlepas.

Kata beliau, keputusan ujian itu perlu dibawa bersama untuk pemeriksaan di pintu masuk sama ada lapangan terbang atau terminal feri sebelum berlepas.

“Pelancong juga boleh membeli kit ujian kendiri s.aliva dan membawanya ke lapangan terbang atau terminal feri untuk menjalani ujian pengesanan C0vid 19 di tempat saringan yang disediakan.

“Mereka juga boleh membeli kit ujian kendiri s.aliva melalui perkhidmatan yang akan disediakan oleh pihak swasta di tempat saringan di lapangan terbang atau terminal feri dan menjalani ujian pengesanan di situ,” katanya.

Menurut beliau, ujian pengesanan ini akan dilakukan terhadap individu dewasa 18 tahun ke atas serta kanak-kanak dan remaja berusia tujuh hingga 17 tahun. Bagi kanak-kanak berusia enam tahun dan ke bawah, hanya saringan gej4la akan dilakukan mengambil kira keupayaan mereka untuk mengeluarkan s.aliva.

“Kumpulan kanak-kanak ini mesti bersama ibu bapa atau penjaga yang sudah lengkap vak.sinasi, bukan k.es positif atau kontak rapat kepada k.es positif dan hendaklah mematuhi p.rosedur o.perasi standard (SOP) ditetapkan.

“Uji4n pengesanan C0vid 19 yang dijalankan di lapangan terbang dan terminal feri terbabit akan dipantau dan disahkan oleh kakitangan kesi.hatan yang bertugas,” katanya.

Khairy Jamaluddin berkata, individu yang didapati positif C0vid 19 tidak dibenarkan untuk meneruskan perjalanan dan akan diuruskan sebagaimana SOP pengurusan k.es positif C0vid 19 dan kontak rapat sedia ada.

Positif Sebelum Berlepas

Seorang penumpang yang dijadualkan berlepas ke Langkawi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) hari ini didapati positif C0vid 19.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, penumpang berkenaan telah menjalani proses susulan yang diperlukan selepas didapati positif dan akur tidak dibenarkan menaiki penerbangan ke pulau berkenaan.

“Ahli-ahli keluarga penumpang yang disahkan positif melalui ujian Rapid Test Kit An.tigen (RTK-Antigen) itu juga tidak menaiki pesawat kerana mempunyai kontak rapat.

“Ujian pengesanan C0vid 19 ini dilaksanakan adalah semata-mata mahu menjamin kese.lamatan semua pihak dan dalam masa sama memastikan Projek Rintis Gelembung Pelancongan Domestik Langkawi berjalan baik,” katanya dalam satu kenyataan di laman Facebook hari ini.

Beliau hari ini meninjau keadaan di KLIA dan KLIA2 hari ini bagi melihat proses ujian RTK-An.tigen diadakan terhadap penumpang sebelum mereka dibenarkan memulakan perjalanan udara ke Langkawi.

Beliau diiringi Pengurus Besar Operasi Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB), Shahrunnizam Abd. Jamil ini.

Pada masa sama, Ka Siong berkata, beliau mendapati ada penumpang telah membawa kit ujian kendiri untuk air l.iur selain membelinya dari kaunter jualan di KLIA dan KLIA2.

“Hari ini, terdapat lapan penerbangan (empat Malaysia Airlines, satu Malindo Airways dan tiga AirAsia) ke Langkawi dengan jumlah penumpang 1,520 orang sempena bermulanya Projek Rintis Gelembung Pelancongan Domestik Langkawi,” katanya.

Dr Hisham Bersuara

Lima kes positif dikesan hasil saringan C0vidl9 terhadap individu mahu berlepas menerusi pintu masuk udara dan laut ke Pulau Langkawi, hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, seramai 2,546 individu disaring di pintu masuk udara dan laut ke Pulau Langkawi sehingga 12 tengah hari.

Beliau berkata, jumlah itu membabitkan 1,250 individu disaring di empat pintu masuk lapangan terbang dan 1,296 individu melalui feri di Kuala Perlis.

“Seramai 2,528 individu menjalani ujian RTK-Ag (kendiri) dan lima kes positif C0vidl9 dikesan manakala enam individu menjalani ujian RT-PCR sendiri sebelum ke lapangan terbang dan semua keputusan adalah negatif.

“Bagi 12 kanak-kanak di bawah enam tahun tidak menjalani uj1an C0vidl9 dan dibenarkan berlepas bersama keluarga masing-masing,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, lima kes dikesan positif adalah kategori satu iaitu tidak bergejala dan diberikan perintah Pengawasan dan Pemerhatian di Rumah (HSO) untuk diis0lasi bagi tempoh 10 hari.

Beliau berkata, kejayaan Projek Rintis Langkawi sebagai gelembung pelancongan domestik pertama sangat penting dalam menentukan hala tuju pembukaan destinasi gelembung pelancongan domestik seterusnya.

“Projek rintis ini perlu dilaksanakan dengan berhati-hati bagi memastikan ia berjalan lancar dan tidak menyebabkan berlakunya peningkatan kes serta klvster baharu.

“Atas sebab itu, kerajaan perlu memastikan setiap pelancong yang akan bercuti ke Pulau Langkawi sudah menerima vksinasi lengkap, bukan kes positif Covid-19 dan bukan kontak rapat kepada kes positif,” katanya.

Beliau berkata, kejayaan untuk membawa negara keluar daripada kemelvt p4ndemik ini tidak hanya boleh bergantung kepada usaha dan strategi kerajaan semata-mata, sebaliknya perlu didokongi usaha sama semua pihak dan lapisan masyarakat.

Sehubungan itu, katanya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengingatkan masyarakat untuk terus mengamalkan tindakan kesihatan awam kendiri dalam apa keadaan sekalipun bagi menjaga keselamatan diri, keluarga, dan masyarakat sekeliling.

“Amalkan pemakaian pelitup muka, penjar4kan fizikal dan mencvci tangan dengan kerap. Sekiranya bergej4la sama ada semasa tempoh melancong atau selepas pulang dari Pulau Langkawi, segera dapatkan rawatan awal atau lakukan uj1an kendiri bagi membendung penul4ran C0vidl9.

“Jika masyarakat mengambil mudah kel0nggaran diberikan, tidak mustahil situasi jangkitan menjadi lebih teruk.

“KKM mengucapkan jutaan penghargaan atas kerjasama dan sokongan diberikan pelbagai pihak dan agensi dalam merealisasikan Projek Rintis Gel3mbung Pelancongan Domestik Langkawi,” katanya.

Kredit : HMetro via K.Ape

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*