Berkesan Atau Tidak? Ini Penjelasan Dr Noor Hisham Tentang Keberkesanan ‘Nano Mist Spray’

Sejak akhir-akhir ini, penggunaan nano mist spray mula mendapat perhatian daripada masyarakat untuk digunakan sebagai alat pencegah daripada vIrus pandemik.

Oleh itu, masyarakat mula bertindak mendapatkan alat disinfeksi itu bagi menghapuskan serta mengelakkan daripada berlakunya penularan.

Namun, timbul persoalan sama ada ia berkesan atau tidak alat berkenaan yang dianggap mampu menghapvskan v1rus di udara dan juga di permukaan itu?

KKM perjelas pengunaan ‘nano mist spray’

Kementerian Kesihatan (KKM) telah menerangkannya menerusi kenyataan di laman Twitter rasminya berkenaan isu keselamatan dan keberkesanan nano mist spray.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr, Noor Hisham Abdullah menegaskan bahawa penggunaan alat semburan itu bagi tujuan disinfeksi tidak menggantikan keperluan nyahkum4n permukaan secara manual.

Menurutnya, ia kerana ramai beranggapan bahawa penggunaan alat tersebut mampu menghapvskan vIrus di udara dan juga di permukaan.

Bagaimanapun, keberkesanan alat tersebut bergantung kepada keupayaan tertentu bagi menghasilkan semburan yang sekata pada permukaan.

Selain itu, jenis dan kepekatan larut4n disinf3ksi yang digunakan serta tempoh masa pendedahan menjadi sal4h satu faktor bagi menentukan keberkesanannya.

 

Larvtan disinf3ksi yang berkesan buat masa ini

Menurut beliau, terdapat beberapa l4rutan dalam nano mist spray yang digunakan buat masa ini dan terbvkti keberkesan dalam membunch vIrus SARS-CoV-2 di permukaan termasuklah:

1. Larutan yang mengandungi alkoh0l 70% hingga 90%

2. Hydrogen Peroxide

3. Thymol

4. Quarterna.ry Ammo.nia

5. L4rutan berasaskan kl0rin

Selain itu, orang ramai yang ingin mengetahui senarai l4rutan disinf3ksi yang berkesan boleh diperoleh di halaman sesawang ini yang menjadi rujukan seluruh dunia.

Mampu beri kesan burvk kepada manvsia

Menerusi satu kenyataannya hari ini, beliau menyatakan larvtan disinf3ksi yang dinyatakan itu mampu memberikan kesan yang burvk kepada manusia.

Hal itu kerana l4rutan-l4rutan itu adalah bertujuan untuk membunvh kum4n di permukaan persekitaran dan tidak sesuai digunakan secara langsung ke atas manvsia.

Menurutnya, sesetengah l4rutan disInfeksi tersebut boleh menyebabkan irit4si pada mata, kvlit, salur4n pernaf4san dan juga sistem penc3rnaan.

Kredit: Twitter KKMalaysia I Kosmo!

Sumber via ohMedia

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*