Wan Besi Did4kwa ‘Dal@ng’ Utama Pembol0san Sajat Ke Bangkok,Ini Jumlah Wang Yang Diterima

Usahawan k0smetik terkenal, Nur Sajat dilaporkan telah ditah4n oleh pihak imigres.en Thailand pada 8 September lalu bersama seorang lelaki yang berperwa.takan seperti wanita warga Thailand di sebuah kondom.inium mewah di Bangkok.

Susulan daripada penah4nan Sajat, pihak berkua.sa di Malaysia sedang melakukan siasat.an terhadap seorang lelaki yang dikenali sebagai Wan Besi. Lelaki tersebut did4kwa sebagai pengkh1an4t negara kerana bertanggvngjawab menyusun penyeludvpan keluar Sajat dari Padang Besar, Perlis hingga ke Bangkok, Thailand

Dipercayai ada dua kerakyatan

Menerusi laporan Harian Metro, pihak berkuas.a mendapati Wan Besi adalah dal4ng atau watak utama pembol0san Nur Sajat dari Malaysia ke Thailand. Memperincikan maklumat terkini hasil daripada sias4tan tersebut, Wan Besi dipercayai membawa Nur Sajat menaiki sebuah kender.aan dan memulakan perjalanan mereka dari banglo usahawan tersebut di Petaling Jaya pada awal bulan Mac yang lalu.

Sebaik tiba di Padang Besar, Wan Besi dengan bantuan k0nconya menyeludvp Nur Sajat ke dalam gerab4k kereta api sebelum melepasi sempadan negara. Wan Besi ini kita percaya mempunyai dua kerakyatan dan dialah yang membawa Nur Sajat ke kond0.minium mewah di Bangkok.

Disoal mengenai k0s perbelanjaan sebenar untuk membawa Nur Sajat keluar dari Malaysia, sumber tersebut memaklumkan RM20,000 dikenakan oleh Wan Besi terhadap usahawan k0smetik itu untuk membawanya keluar dari Padang Besar, Perlis hinggalah ke Bangkok. Di samping itu, kumpulan yang membawa Sajat dipercayai mengenakan bayaran tambahan yang lain semasa kegiat4n tersebut dilakukan.

Wang ini dibahagikan Wan Besi dengan pihak tertentu di kawasan Padang Besar yang bersub4hat dengannya.

Aktif dalam kegiat4n penyeludvpan

Menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Harian Metro juga, Wan Besi sememangnya aktif dalam kegi4tan penyelvdupan di sempadan Malaysia-Thailand terutama di Padang Besar, Perlis dan menjadikan laluan utama penyeludv.pan keluarnya adalah di kawasan KTMB.

Laluan pagar KTMB juga sering menjadi laluan utama rakyat Thailand membol0si sempadan negara. Selain itu, kita juga percaya ada aktivis tertentu yang membantu menasihati Nur Sajat untuk memohon kad pelari.an Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pel.arian (UNHCR) dan berpindah ke Australia. Aktivis ini memberi nasihat berkaitan human right dan prosedur berhijrah ke Australia dengan alasan Nur Sajat menerima banyak ugu.tan bv.nuh dan lain-lain ugu.tan di Malaysia.

Terdahulu, Wan Besi pernah ditah4n tiga kali oleh polis membab1tkan kes penyelu.dvpan ket.um dan terbaharu kes temb4kan di sempadan yang menyebabkan kem4tian angg0ta Pasukan Gerakan Am.

Sumber: Harian Metro

Via SL

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*