Cara Berpant4ng Jadi Isu ‘Makcik Bawang’, Ryzal Mohon H0rmati Maryam – ‘Dia Tukar Agama Bukan Bud4ya’

Pasangan Youtuber terkenal, Ryzal Ibrahim dan Maryam dari DurianKimchi baru sahaja dikurn1akan cahaya cahaya perempuan, Rina, pada 21 Oktober lalu.

Tuk4r agama bukan budaya

Sedang menjalani pr0ses menjadi seorang ibu, Maryam menjadi tumpuan makcik bawang untuk mencari kesal4han dirinya semasa berpant4ng.

Bagaimanapun, Ryzal tampil mempertah4nkan Maryam dengan meneg@skan isterinya hanya mengubah agama bukan mengubah bud4ya. Katanya, budaya Korea masih kekal dalam diri Maryam justeru dia berharap agar tidak ada individu yang memksa isterinya untuk menerima budaya yang bukan miliknya.

Assalamualaikum warahmatullah. Maryam atau nama sebenarnya You Narae, iaitu wanita warga Korea. Isteri saya bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan budaya negara lain tidak diwajibkan untuk dia ikuti.

Isteri saya p3luk Islam atau erti kata lain tukar agama bukan tukar bud@ya. Jadi, janganlah p4ksa orang menerima budaya bukan miliknya.

Kalau bud4ya pntang Melayu itu wajib untuk semua kaum, adakah orang Islam di Korea, Jepun, Eropah akan kena ikut juga? Maryam masuk Islam, bukan masuk kaum. Budaya dan warisan keluarga di Korea masih miliknya walaupun dia seorang Muslimah atau saudara baru.

Setuju untuk pant4ng cara tradisi0nal

Mariam menjalani cara berpant4ng secara tradisi0nal. Baginya, itu sudah mencukupi kerana Mariam bersetuju untuk melakukan walaupun itu bukan bud4yanya.

Setakat ini, Maryam menjalani pant4ng cara tradisional dengan bertvngku, mengvrut, mandi herba dan makan makanan pant4ng dalam pant4uan saya dan Confinement Lady dari @natalismothercare yang datang rumah kami. Itu sudah memadai bagi saya dia sanggup ikut walau bukan bud4ya dia.

Saya minta hajjah, makcik, akak serta semua di sini supaya berikan ruang kepada Maryam dan hormat budaya.

Sumber: @ryzalibrhm

Via Oh Bulan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*