Fizz Fairuz, Almy Nadia sepak4t tak setuju vksin anak-anak bawah 12 tahun – “Jangan mem4ksa, orang dew4sa pun tak tah4n”

KEPUTUSAN k.erajaan ingin mendapatkan vaksin jenis Pfizer-BioNTech untuk kanak-kanak dibawah usia 12 tahun menimbulkan kebimb4ngan akt0r Datuk Fizz Fairuz.

Tidak bersetuju dengan perkara tersebut, Fizz atau nama sebenarnya Fairuz Zainal Abidin berpendapat belum tiba masanya untuk memberikan vksin untuk kanak-kanak.

Bimbrng akan memberi kesan yang t3ruk, pelak0n berusia 42 tahun ini berharap k.erajaan mempertimbangkan semula keputusan tersebut.

“Pada pendapat saya, belum sesuai kot. Tak perlu kot untuk anak-anak sebab kesan dia terlalu kuat. Walaupun telah dikurangkan dos, tapi tetap beri kesan terhadap mereka.

“Orang dewasa pun tak tah4n, inikan pula kanak-kanak. Mohon k.erajaan pertimbangkan sebab k8rajaan ni umpama bapa.

“Jadi, mohon pertimb4ngan juga, jangan diperketrtkan dan jangan mem4ksa sebab ramai kanak-kanak dah ambil vksin influ3nza… anak saya pun ambil.

“Serba sedikit dapat juga membantu. Kalau boleh kita tngguh dahulu. Tunggu betul-betul vksin ni tak ada kesan pada kanak-kanak,” kata Fizz kepada mStar.

Tak perlu kot untuk anak-anak sebab kesan dia terlalu kuat. FIZZ FAIRUZ PELAKON

Fizz turut berkongsi artikel mStar pada Jumaat yang melaporkan k.erajaan akan mendapatkan vksin jenis Pfizer-BioNTech untuk kanak-kanak dibawah usia 12 tahun di negara.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, ini selaras dengan syor daripada Pentabiran Makanan dan Ub4t-Ub4tan (FDA) Amerika Syarikat yang mengesahkan vksin itu boleh digunakan mereka yang bervmur lima hingga 12 tahun.

Dalam pada itu, isteri kepada Fizz iaitu Datin Almy Nadia juga tidak mahu anak-anaknya dijadikan bahan uj1 kaji untuk sunt1kan vksin tersebut.

Kata Almy yang juga seorang aktr3s, biarpun d0s sudah dikur4ngkan namun dia bimb4ng kanak-kanak tidak mampu menampung kesan daripada vksin.

“Anak-anak saya bukan tempat untuk k.erajaan buat uj1 kaji ya. Kami yang kena cucvk vksin pun tumb4ng bagai nak m@ti.

“Bayangkan anak-anak kecil kena walaupun d0s dah dikurangkan tapi tetap sak1t ya. Tolong ambil perhatian ya wahai k.erajaan.

“Jangan ikut sed4p p3rut saja nak buat anak-anak kecil ini bah4n uj1 k4ji. Maaf, saya sangat em0si bab ni,” tulis Almy di ruang komen perkongsian tersebut.

Sumber Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*