Pemndu Treler Wnita Didpati Brsal4h Kurang Prhatian Hingga Hmpir GiIis Penungg4ng Mtosikal

Sebelum ini terseb4r video menunjukkan seorang penungg4ng mot0sikal yang sedang mengIsi angin tay4r di sebuah stesen minyak hmpir digilIs sebuah lori treler.

Hari ini, Mhkamah Mjistret mengenakan dnda sebnyak RM6,000 ke atas pemndu trel3r wanIta terbabit. Tertvduh meng4ku bersal4h memndu tnpa crmat sehingga menyebabkan keced3raan ke atas mngsa pada 24 November lepas.

Bukan hanya dnda, mjistret, Amirul Asyraf Abd. Rashid turut memerint4hkan hkuman penj4ra enam bulan sekiranya orang kena saman (OKS), Noor Haffizza Che Ani gag4l membyar dnda. Lsen memndu OKS turut disem4k sebelum diser4hkan semula kepadanya.

Memndu l0ri tr3ler tanpa perhatian sepenuhnya

Noor Haffizza, 35 tahun dan masih buj4ng itu didkwa mengikut Sesyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Berdasarkan fakta kejdian, OKS telah mel4kukan pusIngan ‘U’ di dalam kaw4san stesen minyak.

Dia yang melakukan pus1ngan tanpa perhatikan keadaan sekeliling telah melnggar seor4ng lel4ki yang sedang mengep4m angin tayar yang berada di hadapannya. Penungg4ng mot0sikal kemudian tert0lak ke kir1 dan terg0lek sebelum mengal4mi keced3raan.

OKS memohon dnda yang lebih rend4h

Sebelum hkuman diputvskan, OKS ada memohon agar hkvman dirend4hkan dengan al4san masih men4nggung ibu yang sakIt terlntar.

Saya memohon lesen memandu tidak ditar1k kerana ia merupakan sumber rezeki bagi men4nggung ibu yang s4kit terlntar. – Katanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Nur’ Ayuni Jamri kemudian tetap memoh0n mhkamah memberikan hkuman stimpal bagi memberikan pengaj4ran kepada tertvduh dan orang awam.

Kredit: Utusan Online

Sumber OM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*