“Macam tak ada iman…” – Guru tegur sikap ‘orang sus4h’ ugut minta bantuan gereja, burukk4n pusat zakat demi seciput duit

VIRAL sejak beberapa hari lalu kes di mana seorang wanita mend4kwa dia dan ibunya yang lumpvh dinafik4n bantuan oleh pusat zakat dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Menerusi video yang dikongsikan di media sosial, wanita tersebut dalam esak t4ngisnya mend4kwa dia sudah terlalu lama menunggu permohonan untuk bantuan bagi pihak ibunya, malah mend4kwa dua kali menghantar permohonan selepas kali pertama borang hil4ng.

Dalam video yang sama, wanita tersebut juga berkata dia berhasrat mendapatkan bantuan daripada gereja kerana kel3watan menerima bantuan daripada pihak yang sepatutnya.

Dek kerana video tersebut tular, pihak JKM dan pusat zakat di Perak melakukan siasat4n sebelum tampil memberi penc3rahan panjang lebar, di mana sebenarnya wanita tersebut menyor0kkan fakta sebenar sehingga menimbulkan sal4h faham dalam kalangan masyarakat.

Isu tersebut turut menarik perhatian seorang guru yang juga aktif mengendalikan isu kebajikan menerusi NGO yang ditubuhkannya, Pertubuhan Kebajikan Danakita (Danakita), Mohd Fadli Salleh.

Terpanggil untuk mengulas isu tersebut, Mohd Fadli turut berkongsi kisah yang hampir serupa, bertujuan untuk men3gur sikap sebilangan ‘orang sus4h’ yang tidak jujur, dan juga sikap masyarakat yang terlebih percaya lantas terus m3nuding jari kepada pihak zakat.

Penerangan daripada pusat zakat berhubung kes seorang wanita yang tular, baru-baru ini.

“Baru kelmarin aku dapat WhatsApp daripada seorang kawan yang juga doktor di sal4h sebuah h0spital di Selangor. Doktor ini minta bantuan aku tentang pes4kit dia.

“Dia kesian sangat, p3sakit ini ditinggalkan suami. Anak kecil s4kit dan perlu r4watan r4pi. Dia sendiri bantu RM100 sebulan. Tapi mana cukup, katanya si suami lepas tangan dan tinggal begitu sahaja.

“Doktor ni siap ke rumah akak ni (p3sakit) lagi untuk hantar susu bila si ibu ini kata tak ada duit. Doktor ini sangat-sangat baik hati dan pemurah,” tulis guru ini dalam satu hantaran di Facebook miliknya.

Sudah biasa berurusan dangan pihak zakat bagi kes-kes sedemikian, Mohd Fadli lantas memanjangkan kes p3sakit doktor tersebut kepada pengetahuan pegawai di institusi berkenaan.

Mohd Fadli yang menguruskan Pertubuhan Kebajikan Danakita sering turun padang dan berjumpa sendiri dengan golongan yang memerlukan bantuan.

“Sebaik terima laporan lengkap dari aku, team mereka selesaikan tugasan di Kajang dan berk3jar pula ke tempat tersebut. Sampai saja dah pukul 9.30 malam. Ya, sampai malam mereka buat kerja.

“Bila di check, dibuat semakan, di interview, ternyata akak ini berb0hong. Benar anak dia s4kit. Benar dia sus4h. Tapi dia tak cerita suami dia hantar duit setiap bulan. Bagi kereta dan bayaran kereta tak tertungg4k.

“Rumah akak ni juga ada bilik akak ni sewa pada orang lain, dapat lagi income tambahan,” tulisnya lagi.

Namun ujar Mohd Fadli, kes tersebut tetap mendapat perhatian daripada pusat zakat.
“Bayangkan cerita yang kita hanya dengar sebelah pihak tanpa jumpa, tanpa tanya sendiri. Pasti lebih banyak benda mereka sor0k.

“Ada segelintir orang suka t0kok tambah cerita dan sor0k apa bantuan yang dah dapat. Macam isu viral ugut nak ke gereja mohon bantuan, dia tak cerita banyak dah bantuan dia dapat,” tulisnya.

Tambah guru ini lagi, perbuatan tersebut secara jelas menc3markan imej institusi zakat gara-gara masyarakat disog0kkan dengan perkara yang tidak benar.

“Bila tak jujur begini, yang kena tempias adalah pusat zakat, JKM dan seumpamanya.

“Sampai ada komen kata JKM dan zakat bebal, ada yang tak nak bayar zakat pada pusat zakat dan bermacam kata maki4n lagi.

“Jika benar sus4h, tak sal4h mohon bantuan. Jika kalian layak, maka akan dapat hak itu. Namun jangan sampai ugut konon nak ke gereja. Macam tak ada iman pula.

“Banyak sebenarnya kisah mereka yang suka meminta-minta, berboh0ng demi seciput duit,” tulisnya lagi.


Mohd Fadli menegur segelintir ‘orang susah’ yang tidak bersikap jujur demi mendapatkan bantuan. Gambar hiasan.

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata netizen bersetuju dengan pandangan yang dil0ntarkan guru tersebut, malah mereka turut berkongsi pengalaman berdepan dengan ‘orang sus4h’ yang bersikap tidak jujur.

“Terima kasih cikgu sebab dah menyi4sat dan membuktikan kes tu boh0ng dan p3nipuan.

“Memang ada yang m3nipu untuk dapatkan bantuan. Bila tak dapat mer0yan. Lagi par4h bila diviralkan. Bila disi4sat punya si4sat, kant0i.

“Ramai macam ni… dulu bekas pekerja saya badan sihat tegap dapat zakat. Dah naik lemak, sedap dapat mal4s usaha. Anak-anak pun terikut-ikut,” demikian antara komen netizen.

Sumber:mstar
Sehingga kini perkongsian guru berkenaan meraih 406 shares di Facebook.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*