Ibu tr4uma anak 5 tahun diajak ‘main jil4t’, rakan tengok aks1 tu di telefon emaknya

Baru sahaja negara dig3mparkan dengan kisah budak darjah tiga dapat surat cinta lukisan ad3gan r4njang.

Kali ini, masyarakat dik3jutkan pula dengan satu mesej tentang budak lima tahun diajak ‘main jil4t-jil4t’ di sekolah.

Malah, mesej tersebut turut menyatakan murid berkenaan diajak dan diajar oleh rakan-rakannya yang berumur empat tahun.
Lebih meng3jutkan lagi apabila kanak-kanak yang membuat ajakan itu memberitahu pernah melihat aks1 tidak senonoh seperti itu di telefon milik ibunya sendiri.

Netizen terk3jut dengan mesej yang diterima Adlil Rajiah.

Menerusi mesej yang did3dahkan Adlil Rajiah, kanak-kanak berusia lima tahun itu menyatakan ibunya tidak menyebut tentang ‘jil4t’ semasa diajar tentang bahagian-bahagian s3nsitif pada tubuh.

“Anak saya lima tahun. Baru-baru ini di sekolah diajak main jil4t-jil4t k3maluan depan dan belakang oleh kawannya umur empat tahun. Selepas disi4sat, kawannya tengok aks1 tersebut dalam telefon ibunya.

“Saya tr4uma mendengar cerita anak. Perkara telah terjadi dan saya nak check psikol0gi anak saya tanpa dia rasa orang tengah periksa.

“Sebab bila dia cerita dan saya dah terangkan (mar4h pvkul d3nda sebab saya dah ajar bahagian s3nsititif tapi katanya saya tak sebut jil4t) benda tu berd0sa, kami sama-sama traum4.

“Dia m3nangis berdoa selepas solat ‘Ya Allah maafkan aku main jil4t-jil4t. Aku tak nak buat lagi, aku janji. Masukkanlah aku ke syurga’. Doa dia b3rbisik tapi saya boleh dengar, lulvh hati ini dan saya benci keluarga budak itu, tadika anak saya yang berlaku pengabai4n serta k3cuaian.”

Rata-rata netizen meminta ibu bapa berhenti menonton video luc4h.

Menurut Adlil Rajiah yang juga pakar psikologi, mesej yang diterimanya berkenaan sal4h laku, perbuatan luc4h dan p0rnografi sedemikian amat banyak.

Namun katanya, dia tidak sanggup mend3dahkan kesemuanya yang disifatkan terlalu ‘men4kutkan’.

“Kita tidak akan mampu kawal sesiapa pun, termasuk diri sendiri. Kita tidak akan mampu kawal sekecil-kecil kerdipan mata, apatah lagi anggota-anggota lain yang lebih kompleks. Kita takkan mampu jaga diri, kalau Allah tak jaga kita.

“Semoga Allah jaga diri kita, pasangan kita, anak-anak kita, dan seluruh keluarga kita, sepertimana Dia menjaga orang-orang soleh. Amin,” coretnya ringkas.

Kenyataan yang dimuat naik itu mendapat pelbagai reaksi netizen sehingga ia dikongsikan lebih 2,400 pelayar Facebook selepas dikongsi pada 27 Februari lalu.

Ada antara netizen memaklumkan, mereka juga banyak menerima mesej dan aduan seumpama itu selepas menulis tentang topik berkaitan s3ksualiti serta pron0grafi kanak-kanak.

“Ya Puan. Bila menulis atau berkongsi isu ini, maka bersedialah menerima selonggok kisah yang meny3dihkan serta m3nyayat hati yang tidak t3rjangkau dek akal fikiran,” ujar Akhi Fairuz Al-Jengkawi.

Perkara itu turut diakui seorang lagi netizen yang menggunakan nama Wan Nur Syakira.
Katanya: ‘Begitulah. Saya pun sejak fokus menulis tentang pendidikan s3ksualiti, banyak juga mesej masuk bercerita kisah seakan begini… yang umur lima dan enam tahun sehinggalah sekolah menengah, macam-macam kisah ada’.

Antara mesej yang diterima Adlil Rajiah.

Semestinya perkara seumpama itu meng3jutkan ramai pihak dan ada yang menyatakan ia berlaku disebabkan ibu bapa j4hil tentang ilmu.

“Ker0sakan daripada ibu bapa yang j4hil. Marilah ibu ayah belajar lepaskan ilmu fardu ain, kadang ramai ibu bapa ingat dalam rumah boleh pakai s3ksi-s3ksi padahal aur4t sesama anak dan mak ayah ada bat4snya,” ujar Nina Mohdzam.

Bagi seorang lagi netizen, dia merasakan remaja dan kanak-kanak ‘r0sak’ disebabkan pend3dahan yang teramat sangat kepada g4jet.

Nor Hayati Jamaludin pula meminta ibu dan ayah supaya tidak menyimpan video tidak senon0h di dalam telefon kerana anak-anak sudah bijak untuk ‘menyel0ngkar’.

“Allahu… berd3rau jantung baca. Semoga anak-anak kita t3rlindung daripada perkara-perkara macam ni. Mak ayah jang4n la simpan video yang bukan-bukan dalam telefon. Anak-anak ni memang pandai explore,” tulisnya.

Sementara itu, Nurul Fare mencadangkan supaya, Adlil Rajiah mengadakan sesi ceramah bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat atau unit kanak-kan4k P0lis Diraja Malaysia (PDRM) dan peguam bagi membantu ibu bapa yang mempunyai anak yang menjadi mangs4 kelalai4n penjaga dan tadika.

“Apa yang berlaku kemudian juga penting untuk dibincangkan supaya ibu bapa tahu apa hak mereka bila jadi isu begini, tak kan nak berdiam. Tak kan tiada legal acti0n,” jelasnya.

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*