Remaja berbangsa Cina akt1f b0rak tentang Islam, tapi ada satu permint4an untuk p3ngikutnya di TikTok – “Biarlah hati saya tenang…”

KEBEBAS4N beragama merupakan s4lah satu hak as4si sebagai seorang manusia.

Seperti yang kita boleh lihat di Malaysia, rakyatnya terdiri daripada berbilang k4um, bangs4 dan ag4ma tetapi hidup dalam suasana harmoni.

Tidak menjadi mas4lah jika seseorang itu mahu mempelajari tentang agama lain, malah ia membantu kita untuk lebih memahami tentang perb3zaan kehidupan, ad4t dan budaya dalam masyarakat m4jmuk.

Itulah yang dilakukan oleh Ryan Wong Yong Heng, 19, yang akt1f belajar dan memuat naik video m3ngenai ilmu serta ajar4n Islam yang dipel4jarinya di aplikasi Tiktok.

Menggel4rkan dirinya sebagai ‘pengk4ji agama Islam’, video-video yang dimu4t naik oleh remaja ini sering mendapat perh4tian dan jumlah tont0nan yang banyak di aplikasi tersebut.

“Saya mula berminat untuk belajar tentang agama Islam ini sejak sekolah menengah yang mana kami ada belajar tentang tam4dun Islam dalam subjek Sejarah semasa di tingkatan empat.

“Pada waktu itulah saya belajar tentang sejarah agama Islam, peper4ngan yang berlaku pada zaman nabi dan penghijrahan dari kota Makkah ke Madinah.

“Di situlah tit1k permula4n saya bermin4t untuk belajar dan mengk4ji tentang Islam,” katanya ketika dihubungi mStar.

Ryan t1mbul rasa min4t untuk mempelajari Islam sejak tingkatan empat.

Disebabkan min4tnya yang mend4lam terhadap Islam, remaja yang mesra disapa Ryan ini berkata dia turut membaca tafsir4n al-Quran dan mendapat b1mbingan daripada rakan-rakan di TikTok.

Pelajar jurusan Foundation in Arts, Financial Accounting di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) Kajang, Selangor ini juga menggunakan platfom itu untuk bertuk4r pandang4n dan menyeb4rkan segala inf0rmasi atau pengajar4n yang berm4nfaat dengan pengguna lain di aplikasi tersebut.

“Saya rasa Islam ini adalah agama yang mengajar tentang kebenar4n dan senang untuk difah4mi. Saya yang beragama Buddha pun boleh faham.

“Niat saya memuat naik video sebegitu adalah untuk berk0ngsi ilmu dan secara tidak langsung dapat juga men4mbah lagi pengetahuan saya tentang Islam apabila ada yang berkongsi pendapat di ruangan komen,” ujarnya.

Walaupun begitu, Ryan kurang sel3sa apabila ada netizen yang meninggalk4n k0men dengan bertanya bila dia mahu menguc4p dua kalimah syahad4h dan mem3luk agama Islam.

Menurut remaja itu, dia tidak mahu membuat keputus4n dr4stik apatah lagi hanya untuk m3raih tont0nan t1nggi, malah rasa bersal4h jika m3lulu mengikut apa yang d1suruh oleh mereka.

Ryan berharap netizen memberi masa kepadanya dan mend0akan hatinya terbuk4 untuk m3meluk Islam suatu hari nanti.

“Saya rasa str3s apabila menerima komen netizen yang m3nyuruh saya ucap dua kalimah syahad4h dan p3luk agama Islam. Pada pandangan saya, Islam tidak pernah mem4ksa orang dari agama lain untuk mem3luk agama ini.

“Biarlah hati saya ten4ng dan terbuk4 dengan sendirinya untuk mem3luk Islam pada suatu masa akan datang. Saya cuma mahu mereka mend0akan yang terbaik sahaja, ” katanya yang berasal dari Skudai, Johor.

Ryan juga memberitahu bahawa keluarganya tahu akan min4tnya terhadap Islam dan tidak pernah mengh4langnya belajar sel0k bel0k agama ini.

Malah mereka turut berp3san untuk sentiasa mengh0rmati antara satu sama lain tidak mengir4 bangs4 dan ag4ma.

 

Sumber:mstar