Melamp4u! Jiran Bvat H@l

Islam amat men1tikberatkan hubungan kejiranan kerana ia adalah saIah satu daripada cara hidup Islam. Dalam konteks kejiranan, umat Islam berkewajiban mengekalkan hubungan baik dan mesra sesama mereka.

Ini kerana ia memainkan peranan penting dalam menjana satu kehidupan setempat yang aman dan harmoni yang boleh memberi kemudahan, kelapangan dan jalan keluar bagi satu-satu kesuIitan atau masaIah.

Dapat jiran yang baik satu anugerah tetapi bagaimana pula jika sebaliknya? Ini lah yang terjadi kepada seorang lelaki apabila jiran nya bertindak meletakkan kender4an dihadapan rumahnya t4npa memikirkan tuan rumah.

Lokasi dikatakan berlaku di Jalan Samudera Timur 2, Taman Samudera,Batu Caves. Ikuti luahan lelaki tersebut:

“Patut ke sy mintak izin owner kereta untuk saya masuk rumah sendiri?

Bukan pertama kali dia buat macam ni. Boleh tak sesiapa bagi cadangan apa tindakan yg boleh saya ambil dekat individu ni?

**Sebelum ni dia parking sampai saya tak dapat buka pagar dan park motor kat dalam,harini j4ngankan motor,orang pun tak dapat masuk”

Updated : Kalau anda tertanya-tanya kenapa sy tak berker4s? Sebab sy hormat dengan mak owner kereta. Maknya orang baik. Jiran sebelah rumah.

Sebentar tadi dia baru b1sing dengan sy sebab park motor 1 inci dari kereta dia,dia cakap sepatutnya sy kena pergi panggil dia elok-elok mintak alih kereta. Tuan-puan sekalian,kalaulah nanti-nanti terpaksa park kereta depan rumah orang pun, tolonglah ada logik akal, sekurang-kurangnya ada ruang tuan rumah keluar masuk rumah.

Semoga ada jalan penyelesaiannya. Tuntutan supaya menjalinkan hubungan baik sesama jiran dijelaskan di dalam firman Allah swt yang bermaksud:

“..dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terIantar dan juga hamba yang kamu miliki”.

Sumber:oh bulan.