“Jang4n Angg4p Boleh Dibuat Law4k, Kes4nnya Amat Besar”- Ismail Sabri Perjel4s Perbu4tan Influencer Pakai Gelang Pink Kon0nnya Pr4nk, Ser4h Kepada P0lis Untuk Bertind4k

MANA-mana ind1vidu yang mempersend4kan gelang pink yang diket4hui umum hanya untuk mereka yang menj4lani kuar4ntin adalah diangg4p sebagai satu kes4lahan kerana men1pu orang ramai.

Perkara itu diteg4skan oleh Menteri Kanan (Kesel4matan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pada sid4ng med1a petang Selasa.

“Kalau dia tu betul-betul diku4rantin, keluar dengan pakai gelang tentu saja dia akan dikenakan tind4kan.

“Kalau dia tidak diken4kan kuar4ntin, tapi pakai gelang, dia juga men1pu menggunakan bahan atau peralatan daripada Kementerian Kesihatan untuk tindakan tertentu bertujuan tertentu dan tujuan dia adalah men1pu orang ramai. Dia pun sal4h melakukan perkara tersebut,” katanya.

Beliau berkata dem1kian ketika ditanya mengen4i terdapat individu-individu termasuk influencer yang mempersend4kan gelang merah jambu atau tag kuar4ntin, dengan tuju4n untuk membuat gur4uan atau pr4nk kepada orang awam.

Video Chazynash memakai gelang merah jambu di sebuah restoran mencetvskan kontr0versi.

Mengul4s lanjut, Ismail Sabri berkata, beliau menyer4hkan kepada pihak polis untuk mengambil tind4kan berhubung perkara tersebut.

“Terser4h kepada polis untuk ambil tind4kan.

“Saya harap kita perlu bertanggungjawab. Jang4n kita menj4dikan ini sebagai bahan mainan atau ket4wa. Ini melib4tkan 1su ny4wa, 1su yang besar.

“Jadi, jangan meng4nggap ini perkara yang boleh dibuat law4k, dimain-mainkan kerana kes4nnya adalah amat besar,” katanya.

Sehubungan itu, beliau memberi pering4tan kepada semua pihak supaya melihat pand3mik C0vid-19 sebagai perkara yang ser1us dan bukannya sesuatu yang boleh dijadikan bahan gur4uan.

Terdahulu, dilap0rkan seorang pers0naliti media sosial mencetvskan kontr0versi apabila memu4t naik video menvnjukkan dia memakai ‘gelang pink’ ketika makan di restoran.

Instafamous berken4an yang lebih dikenali sebagai Chazynash kemudian t4mpil membuat perm0honan ma4f bahawa video tersebut hanyalah lak0nan dan bukannya pr4nk di tempat awam.

Sumber : mStar