“Susp3k C4mpak Cucu Terlib4t Ajran Ses4t” P0lis Update Perkemb4ngan Terkiini

KUALA LUMPUR – Seorang kanak-kanak m4ut selepas dic4mpak oleh datuk ti-rinya yang disy4ki terlibat dengan ajaran s3sat dari tingkat tiga Apartmen Villa Danau, Setapak di sini semalam.

Kej4dian pada pukul 8 pagi itu mengakibatkan Muhammad Adam Sufi Muhd. Norkhusairi, 4, m4ut di tempat kej4dian akibat kec3deraan par4h pada bah4gian kepala dan badan.

Mngsa ditemui berlumur4n d4rah dengan tidak bers3luar sebelum disusuli dengan tindakan susp3k terjvn dari tingkat yang sama dalam keadaan berb0g3l.

Difahamkan, lelaki warga Nigeria berusia 42 tahun itu bertindak demikian selepas dipercayai g4gal merog0l anak tiirinya.

Ketua Jabatan Siasatan J3nayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab. Hamid berkata, hasil si4satan mendapati susp3k sudah mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita tempatan berusia 49 tahun sejak 10 tahun lalu.

Jelas beliau, selain pasangan suami isteri itu, enam ahli ke­luarga yang terdiri daripada empat anak tiiri, seorang anak lelaki susp3k serta mngsa tinggal bersama di rumah tersebut.

Katanya, sias4tan lanjut mendapati susp3k telah cuba mer0g0l salah seorang anak tiirinya yang sedang tidur di ruang tamu sebelum dih4lang isteri serta anak-anak yang lain.

“B3erang dengan kej4dian itu, suspek meng4muk dan memvkul kesemua mngsa di dalam rumah tersebut. Isteri dan anak-anak cuba meny3lamatkan diri dengan bertindak keluar dari rumah bagi mendapatkan b4ntuan jiran.

“Ketika itu, susp3k melihat mngsa menj3rit meminta b4ntuan sebelum dia bertind4k menc4mpak kanak-kanak itu dari tingkap bilik utama,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

kejadian bud4k dica4mpak dari tingkat tiga Apartmen Villa Danau, Setapak mengg3mparkan penghuni kediaman tersebut semalam.

Menurut Nik Ros Azhan, susulan itu, susp3k turut mel0mpat dari tingkap yang sama.

“Susp3k yang ced3ra akibat g4gal mel4rikan diri dan berjaya dit4ngkap orang awam dan pe­ngawal kesel4matan sebelum diserahkan kepada pihak p00lis.

“Sias4tan lanjut berhubung kej4dian masih dijalankan dan susp3k dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk raw4tan lanjut,” ujarnya.

Anak panah menunjukkan arah susp3k menc4mpakkan cucu tiriinya dari tingkat tiga sebuah apartmen di Setapak, Kuala Lumpur semalam.

Kerjasama pihak berkuasa agama tangani ajaran s3sat

Dalam perkembangan lain,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan bekerjasama dengan pihak berkuasa agama negeri dalam menangani isu ajaran s3sat di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, berkata beliau bersetuju dengan cadangan supaya ada kerjasama sedemikian berikutan bidang kuasa agama yang berbeza-beza mengikut negeri.

Ia bagi membolehkan penularan dan perkembangan ajaran s3sat seperti Rasul Melayu dapat ditangani dengan secara komprehensif.

“Insya Allah saya bersetuju, kita akan laksanakan dan saya akan ambil satu peringatan dalam isu ini bersama JAKIM dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan juga Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan lain-lain (jabatan agama negeri),” katanya pada sidang media

Zulkifli berkata, beliau melihat isu penularan ajaran sesat di negara ini amat terkawal namun ada keperluan untuk menyedarkan mereka yang dengan sengaja memilih cara yang tidak tepat dan menyimpang daripada ajaran Islam.

Mengulas mengenai ‘Rasul Melayu’ yang aktif semula dengan penahan4n Abdul Kahar Ahmad pada Ahad lalu, Zulkifli berkata, ia adalah cerita lama.

Katanya, dalam satu lawatan ke Penjara Kajang sebelum ini, beliau menemui Abdul Kahar yang kemudian membuat peng4kuan bahawa dia sudah bertau-bat.

“Jadi kita, bila orang menyatakan sudah bertaubat maka kita terima. Sementelah sampai di Selangor dia sendiri buat istitabah (pengakuan untuk bertaubat) dia.

“Kalau macam itu, selepas daripada ini memang kita akan ambil pemerhatian khusus dan mungkin kita akan tengok setakat yang kita mampu (lakukan).

“Tetapi itu terkait kepada negeri Selangor. Kita akan cuba dapatkan sejumlah maklumat bagaimana proses selepas daripada ini,” katanya.

Pada masa sama, Zulkifli berkata, pihaknya berkemungkinan melihat untuk menyediakan makalah khusus mengenai ajaran ses4t bagi diedarkan kepada imam dan guru takmir yang dilantik pihak berkuasa agama.

Semalam, media melaporkan ‘Rasul Melayu’ yang kembali aktif menyebarkan ajaran yang difatwakan diharamk4n pada 1991 ditah4n bersama 16 pengikutnya oleh JAIS di tiga lokasi berbeza, malam Ahad lalu.

Pengarah JAIS, Mohd Shahzihan Ahmad dilaporkan berkata, Abdul Kahar ditah4n di sebuah rumah di Kemensah, Ulu Klang selepas empat tahun dibebaskan.

Pada Oktober 2009, Mahkamah Tinggi Syariah Selangor memerintahkan Abdul Kahar dip3njara 10 tahun, d3nda RM16,500 dan enam seb4tan bersabit kes penyebaran ajaran s3sat sebelum dib3baskan pada Mei 2016.

Sumber: trending sgt