“Se0rang B4yi P0sitif C0vid-19,” Hasil Si4satan Dijangk1ti Dari 0rang Dewasa Yg Pulang Dari Negeri Z0n Merah- PKD K0ta Setar

Terkini, terdapat satu kes C0vid-19 mel1batkan seorang b4yi dilaporkan di negara ini yang mendapat jangk1tan oleh orang dewasa.

Menerusi kenyataan ringkas Unit Pendidikan Kesihatan PKD Kota Setar, hasil sias4tan mendapati b4yi berkenaan dijangk1ti oleh individu itu yang baru pulang dari negeri Zon Merah.

”Dukacita dimaklumkan, terdapat kes mel1batkan b4yi dan hasil sias4tan mendapati b4yi terbab1t dijangk1ti oleh orang dewasa yang pulang dari negeri Z0n Merah,” kata kenyataan.

Menurut kenyataan di ruangan komen, pihak Unit Pendidikan Kes1hatan PKD Kota Setar turut mend0akan agar b4yi tersebut sembvh daripada jangk1tan.

Pihaknya turut mengingatkan kepada ibu bapa yang lain agar tidak membawa b4yi kelu4r dan menghadkan jumlah kedatangan tetamu ke rumah.

Terdahulu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, turut mer4yu individu yang berada di Zon Merah yang dikenakan Per1ntah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) agar tidak merentas daerah atau negeri bagi membendvng penul4ran C0vid-19 ke kawasan lain.

Katanya, keb1mbangan tersebut t1mbul berikutan ris1ko individu terbabit membawa v1rus berkenaan ke kawasan Zon Hijau sehingga mencetvskan klvster jangk1tan baharu.

Antara komen-komen ntizen

Bagi rentas bising, tak bagi rentas pun bising..

Sedih b4by pun kena..

 

Sumber: Unit Pendidikan Kesihatan PKD Kota Setar, Siakap Keli