Ratusan etnik Roh1ngya di kem pelarian Indonesia hil4ng

JAKARTA – Ratusan etnik r0hingya hil4ng dari kem pelarian di Indonesia dan dipercayai diselvdup masuk ke Malaysia, kata pihak berkuasa dan sumber hari ini.

Hanya 112 pelari4n masih tinggal di kem itu yang terletak di Lhokseumawe, Aceh berbanding 400 etnik r0hingya yang tiba di negara itu antara Jun dan September tahun lalu.

Setakat ini, pihak berkuasa Indonesia dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak dapat mengesahk4n keduduk4n pelari4n minoriti Islam dari Myanmar itu.

Bagaimanapun, menurut ketua pasukan petugas r0hingya di Lhokseumawe, Ridwan Jamil, pelari4n terbabit disy4ki menghubungi penyelvdup untuk membawa mereka menyeberangi Selat Melaka menuju ke Malaysia.

“Buat masa ini, kami tidak tahu ke mana mereka pergi, namun mereka boleh melepaskan diri jika mendapat peluang kerana memang itu matlamat mereka (untuk ke Malaysia),” katanya.

Baru-baru ini, sekurang-kurangnya 17 etnik r0hingya dari kem pelari4n Lhokseumawe dan puluhan lagi disy4ki penyelvdup, ditah4n p0lis beberapa ratus kilometer di selatan bandar Medan.

Menurut pihak berkuasa, bandar berkenaan kerap dijadikan lokasi persinggah4n untuk menyelvdup masuk ke Malaysia.

Jurucakap Suruhanjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR), Mitra Suryono, berkata semua etnik r0hingya itu sudah diminta untuk kekal di kem masing-masing berikutan risik0 tinggi jika melakukan perjalanan berkenaan.

“Namun, mereka tetap pergi walaupun kami berulang kali memaklumkan mengenai bah4ya dan risikonya, terutama jika menggunakan khidmat penyelvdup.

“Kita perlu ingat bahawa kebanyakan mereka memiliki saudara-mara di negara lain seperti Malaysia dan ini mungkin antara sebab mereka meneruskan perjalanan,” katanya.

Kumpulan hak asa4si menyal4hkn kerajaan Indonesia yang mengurangkan kawalan keselamatan secara dr4stik di kem pelari4n apabila etnik r0hingya diletakkan di bawah pemantauan UNHCR bulan lalu.

Walaupun Indonesia tidak menandatangani konvensyen antarabangsa mengenai pel4rian, langkah itu dilihat membelakangkan tanggungjawab melindungi mereka, kata Pengarah Amnesty International Indonesia, Usman Hamid. – AFP

 

Sumber : wowberita