Minta henti pr0gram m4ksiat, Ustazah Asma Harun sekali lagi ‘s0und’ penggi4t seni. Sekali Syatilla Melvin masuk k0men

PENDAKWAH bebas terkenal, Ustazah Asma Harun sekali lagi membuat tegur4n terbuka kepada golongan artis dan selebriti agar lebih bertanggungjawab terhadap masyarakat.

Menerusi perkongsian terbaharu di Instagram, Asma mengingatkan para artis supaya tidak menghidangk4n persembahan berunsur maksi4t, luc4h atau yang boleh menjatuhk4n maru4h.

“Mohon duhai semua artis tanah air atas tiket apa pun sama ada pelakon, penyanyi, pelawak, pengacara dan lain-lain. Jadilah penghibur yang ada rasa tanggungjawab, tidak menyumb4ng kepada ker0sakan yang sedia par4h ini.

“Hentik4n persembahan atau pertandingan berunsur maksi4t, berunsur luc4h dan menjatuhk4n maru4h.

“Diharapkan Kementerian Komunikasi dan Multimedia, pihak berwajib, Persatuan Seniman dan lain-lain turut boleh memainkan peranan dalam isu begini. Jika tidak dib3ndung dengan bersungguh, maka n0rmalisasi akan berlaku,” katanya.

Ustazah Asma Harun memuat naik ‘surat terbuka’ di Instagramnya menasih4ti golongan selebriti.

Asma membuat tegur4n tersebut kerana menurutnya dunia hiburan pada ketika ini seakan-akan men0rmalisasikan maksi4t dalam sesuatu persembahan yang dilakukan g0longan artis.

“Kemungkar4n berlaku secara terangan, dibanggakan, dipromosikan dan diikuti. Bah4yanya jika kita dah tak rasa apa-apa, scroll atau dilihat sahaja tanpa rasa.

“Dan apabila ada pihak yang membuat tegur4n, berlaku situ4si pembela4n terhadap pel4ku maksi4t.

“Lama-lama pel4ku semakin berku4sa, penceg4h semakin lem4h, t4kut, paling s3dih jika berhenti. Kita kuat kerana Allah,” katanya.

Tidak bermaksud untuk ‘m3ncerca’ pekerjaan gol0ngan artis, sebaliknya Asma meng4kui gol0ngan selebriti diperlukan dalam persada seni bagi memenuhi fitr4h manusia yang memerlukan hiburan.

Hentikan persembahan atau pertandingan berunsur m4ksiat, berunsur luc4h dan menjatuhkan m4ruah.

Namun dia berharap agar ia tidak dilakukan dengan cara yang boleh mel4laikan.

“Iya, kalian diperlukan dalam persada seni, memenuhi fitrah insani, namun bukan dengan cara begini.

“Kasihanil4h diri sendiri, kita semua bakal m4ti, janganl4h dit4ngguh lagi h4jat untuk kembali,” ujarnya lagi.

Dalam entri tersebut, pelakon Syatilla Melvin dan Noor Khiriah turut dilihat meninggalk4n komen di atas kata-kata ‘peringat4n’ yang dikongsikan oleh Asma.

Syatilla Melvin berterima kasih di atas tegur4n Ustazah Asma Harun.

“Terima kasih atas ingat4n ustazah. Sejujurnya saya terasa sesuatu apabila baca apa yang ustazah tulis sebab saya pernah berada di fasa berbuat sal4h.

“Alhamdulillah dan terima kasih sekali lagi atas ingat4n untuk terus ke jalan kebaikan,” tulis Syatilla.

“Terima kasih atas ingatan ustazah,” ungkap pelakon Noor Khiriah.

Menerusi laporan mStar terdahulu, Asma melahirkan rasa terk3jut apabila menonton video muzik lagu Ayda Jebat berjudul P4rah yang dikatakan secara terang-terangan mempamerk4n aksi luc4h dan mem4lukan.

AJL35 bersiaran 14 Mac tanpa penonton

KUALA LUMPUR: Anugerah Juara Lagu Ke-35 (AJL35) dijadualkan bersiaran secara langsung tanpa penonton pada 14 Mac depan dari Auditorium MBSA, Shah Alam, jam 9 malam selepas ditund4 bulan lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif, Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad & Primeworks Studios, Datuk Khairul Anwar Salleh, pihaknya sudah bersedia menganjurk4n AJL35 dalam pendekat4n norma baharu.

“Penular4n p4ndemik C0VID- 19 membuatkan kami lebih menitikberatk4n soal keselamatan kakitangan, artis dan mereka yang terb4bit menjayakan pr0duksi ini.

“Kami memanfaatkan kebenaran dan kel0nggaran diberikan Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang berkuatkuasa sejak 8 Januari lalu.

“Perancang4n teliti dibuat bagi memastikan kelancar4n acara berprestij ini, jadi AJL35 bakal bersiaran pada 14 Mac ini tanpa penonton,” katanya dalam satu kenyataan, malam ini.

Bagaimanapun, katanya, tarikh berkenaan bukanlah muktamad kerana perlu 4kur dengan sebarang ketetapan yang bakal diumumkan oleh MKN dari semasa ke semasa berkaitan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

AJL35 dihoskan Sherry Alhadad, Haziq Hussni dan Awal Ashaari sepatutnya berlangsung pada 7 Februari lalu di Auditorium MBSA, Shah Alam, sebelum pengumuman penunda4n disebabkan tempoh PKP yang dilanjutk4n.

Tarikh baharu AJL35 juga disebut oleh Awal ketika bersiaran secara langsung menerusi program Melodi, semalam.

AJL35 menampilkan penaja utama, McDonald’s Malaysia, selain disokong Celcom Xpax, Sabella dan Shell selaku rakan penaja. Ini termasuklah rakan pemasaran seperti stesen radio, Hot FM dan Kool FM, OHBULAN! dan xtra.com.my.

Selain itu, program khas dipanggil Deb4ran AJL35, berdurasi satu jam bersama Sherry dan Haziq akan bersiaran sehari sebelum tarikh malam kemunc4k. Ia bakal menyingk4p setiap sudut persiapan AJL35 dan disiarkan secara langsung pada jam 5.30 petang pada 13 Mac depan.

Penonton di rumah juga berpeluang menyaksikan temubual eksklusif dalam karpet merah, Lounge AJL35 bersama penyampai Kool FM, Muaz Mohamed dan Sissy Imann pada malam kemunc4k di TV9.

 

Sumber: apaceritatv