“Saya tak tahu apa yang dorang nak sor0k” – Wanita Salahk4n KKM Lepas Bapa M4ti & 10 Saudara Mara Dijngkiti C0vid-19

Seorang wanita luahk4n kekecew4an dan rasa m4rah terhadap K3menterian Kesihatan Malaysia (KKM) kerana did4kwa cu4i menguruskan k3s C0vid-19 hingga menyebabkan kem4tian bapanya dan menj4ngkiti 10 ahli keluarga yang lain.

“Kecuai4n KKM sebabkan kem4tian bapa saya”

Memetik laporan dari Malaysian Insight, Safeena Nasreen mengimb4u kembali kejadi4n yang menimp4 keluarganya hingga menyebabk4n kem4tian bapanya Mohd Nazeer Abdul Hameed yang mempunyai peny4kit leuk3mia my3logenous akut (AML).

Kecuai4n KKM sebabkan kem4tian bapa saya dan kami tak dapat memberikan pengebumi4n yang sempurn4 untuk dia.

Malah, kami juga tak nampak data tentang kemati4n bapa saya dikeluark4n oleh KKM walaupun dalam sijil m4ti mengatakan yang dia meningg4l kerana C0vid-19.”

“Kami telefon banyak kali tapi tak ada resp0n”

Untuk pengetahuan korang, sebelum ini bapa Safeena telah dimasukkan ke dalam H0spital Ampang kerana peny4kitnya dan dibenarkan pulang ke rumah pada 23 Januari.

Namun, pada 29 Januari, wanita ini terima mesej WhatsApp mengatak4n yang s4lah seorang pes3kit di H0spital Ampang dij4ngkiti C0vid-19 tapi tak ada orang yang beritahu mereka mengenai perkara ini walaupun bapanya ditempatkan dalam w4d yang sama dengan pes4kit tersebut.

Safeena telah membawa bapanya ke klinik swasta untuk membuat uji4n saring4n dan kemudiannya membawa bapanya ini ke H0spital Ampang selepas mengal4mi ses4k naf4s.

Bagaimanapun, h0spital tersebut tak buat uji4n saring4n ke atas bapanya dan benarkan lelaki itu pulang ke rumah.

Keadaan bapa Safeena bertambah t3ruk pada 31 Januari dan bila wanita ini telefon klinik, ujian mendapati bapanya p0sitif.

Kami risau kerana dia termasuk dalam g0longan berisik0 tinggi kerana k4nsernya. Bila kami tahu dia p0sitif, kami cuba hubungi KKM tapi tak ada resp0n.

Kami kemudiannya cuba telefon H0spital Ampang tapi dorang beritahu dorang tak boleh terima k3s ini dan suruh kami tunggu panggil4n dari KKM.

Kami kemudiannya membuat panggilan ke H0spital Sg Buloh. Pada awalnya kami dapat resp0n yang sama dari H0spital Ampang tapi lepas kami jelaskan bapa kami ada k4nser, dorang beritahu yang dorang tak boleh nak hantar ambulans.

Sal4h seorang dari keluarga kami perlu menghantar dia ke hospital. Abang saya hantar bapa saya ke H0spital Sg Buloh dan dia dit4han pada 31 Januari.”

Kem4tian bapa dan j4ngkitan

Selepas bapanya ini didapati p0sitif, kesemua keluarganya telah membuat uji4n saring4n di klinik swasta dan 10 dari mereka didapati p0sitif.

Namun, keluarga ini hanya mendapat panggil4n dari KKM pada 2 Februari untuk bertanya perih4l bapa mereka.

Kami terima panggil4n dari KKM pada 2 Februari tanya tentang bapa saya yang sedang bert4rung nyaw4 di h0spital.

Bila kami jelaskan situ4si kami, KKM suruh kami buat uji4n di Klinik Kesihatan Selayang pada 3 Februari.

Safeena kemudiannya berkata yang dia mendapat berita mengenai kem4tian bapanya pada jam 4 pagi, 3 Februari.

Kami kecew4. Bayangkan kami, termasuk ibu kami tak dapat nak hadir pengebumi4n bapa kami kerana terp4ksa menjalani uji4n saring4n C0vid-19.

Kami hanya dapat saksikan pengebumi4n melalui video call abang saya yang tingg4l ber4singan dan didapati neg4tif.”

Bukan itu sahaja, Safeena turut berkata kemati4n bapanya ini juga tak dimasukkan dalam st4tistik harian oleh KKM.

Saya tak tahu apa yang dorang cuba s0rok. Bapa saya umur 64 tahun dan punc4 kem4tiannya adalah r4dang paru-paru t3ruk akibat C0vid dan mempunyai AML.

Saya tak jumpa perkara ini dapat data yang dikeluarkan oleh KKM, dah tujuh hari selepas kem4tiannya.

Safeena turut mengatakan abangnya yang menghantar bapanya ke h0spital adalah antara yang dij4ngkiti C0vid-19 tapi dia hanya diarahk4n untuk kuar4ntin pada 9 Februari.

Tambahnya lagi, semua ini boleh diel4k jika pegawai kesihatan beritahu keluarganya tentang pes4kit p0sitif di H0spital Ampang atau berikan r4watan yang cepat ke atas bapanya.

Wanita ini salahk4n KKM atas sikap sambil lew4 dan kecuai4n mereka atas kem4tian bapanya itu.

 

Sumber:TTK