Sekat4n rent4s daerah, negeri mungkin dilanjutk4n hingga 70 peratus rakyat diberi v4ksin – Dr Noor Hisham

SEKAT4N pergerak4n rent4s negeri dan daerah berkemungkin4n akan dilanjutk4n sehingga sekurang-kurangnya 70 peratus rakyat telah diberi suntik4n v4ksin C0vid-19, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Dr Noor Hisham berkata, situ4si berkenaan dipertimbangk4n ek0ran apa yang berlaku sebelum ini selepas kerajaan membenark4n kembali pergerak4n rent4s daerah pada 7 Disember tahun lalu yang meny4ksikan peningkat4n k3s.

“Kita lihat pada 7 Disember ketika kerajaan membenarkan pergerak4n rent4s negeri. Jangkit4n itu mereb4k ke negeri lain.

“Mereka yang datang dari zon merah melakuk4n perjalan4n ke zon hijau, seperti Kedah, Terengganu dan Kelantan.

“Sepanjang temp0h itu, kita akan berpeg4ng pada dua pendekat4n untuk mengendalik4n p4ndemik ini, iaitu melalui langkah-langkah kesihatan awam dan pr0gram v4ksinasi.

“Setelah mencapai 70 peratus rakyat div4ksinasi, kita mungkin mempertimbangk4n untuk memberi kel0nggaran pergerak4n rent4s,” katanya pada sesi lib4t urus Darur4t C0vid-19 bersama media secara dalam talian pada Jumaat.

Dr Noor Hisham dalam pada itu berkata Malaysia telah mengadakan perbincang4n dengan negara lain mengenai penggunaan ‘pasp0rt 1muniti’.

“Kita sudah ada perbincangan berhubung pasp0rt 1muniti sama ada kita boleh merent4s negeri, negara dan sebagainya tetapi ini memerlukan data dari negara lain juga.

“Namun perkara ini masih dalam p3nelitian kerana kita memerlukan lebih banyak data. Mungkin dalam temp0h enam hingga sembilan bulan ini, kita boleh mendapatk4n data terbabit.

“Jika negara kita dan negara lain sudah mencapai 1muniti kel0mpok, mungkin kita akan pertimbangk4n (perjalanan rent4s negara),” kata Dr Noor Hisham. – THE STAR

Sumber:mstar