“Janganl4h pkp 3.0” – Netizen ‘T3puk Dahi’ Tengok Ibu Bapa ‘Berkampung’ Hantar & Ambil Anak Dari Sekolah

Pada 1 Mac lepas, murid pra-sekolah, tahun 1 dan tahun 2 sudah mula kembali ke sekolah menjalani pembelajaran seperti sedia kala. Beberapa hari lagi, pada 8 Mac akan datang, sesi persekolahan akan dibuka untuk murid sekolah rendah tahun 3 hingga 6 pula.

Namun, pada hari pertama sesi persekolahan itu yang dijalankan mengikut SOP ditetapkan telah menimbulk4n kebimbang4n dalam kalangan netizen. Melalui media sosial, telah tul4r beberapa foto menunjukkan keadaan di mana ramai ibu bapa berh1mpit beramai-ramai di depan kawasan sebuah sekolah yang tidak didedahk4n lokasinya.

Berdasarkan gambar yang tular di Twitter itu, ramai netizen ger4m melihat ibu bapa yang tidak menj4ga SOP sedangkan anak-anak mereka diaj4r di sekolah untuk mematuhi peratur4n tersebut.

Seharian cikgu cikgu mer4tib ajar pasal penjarak4n sosial apa semua pastu depan pintu pagar b4lik jadi kel4m k4but dgn parents nk cari anak, dengan anak nak carik mak. Janganl4h PKP 3.0.”

Hantar anak sekolah. Anak-anak ikut SOP. Mak pak ikut dan.”

Ramai pengguna Twitter memberikan resp0n masing-masing dan meluahkan rasa kurang senang dan serta kec3wa dengan apa yang mereka lihat. Malah, ada beberapa netizen berkongsikan situ4si yang sama berlaku di sekolah-sekolah lain.

Kata netizen, ada sesetengah ibu bapa yang datang ‘sek4mpung’ hanya semata-mata untuk menghantar anak ke sekolah tanpa memikirkan r1siko jangkit4n C0vid-19.

Para ibu bapa dikatakan sudah tidak menghirauk4n tentang SOP penjarak4n fizikal meskipun memakai pelitup muka. Ada yang boleh dilihat b3rselisih dan b3rlaga badan dalam keadaan s3mpit di depan pagar sekolah.

Melalui thread Twitter itu juga, ada cikgu yang berkata situasi tersebut tidak seh4rusnya berlaku kerana murid dibenark4n kelu4r secara berperingk4t dalam temp0h selang tiga hingga lima minit. Kata guru yang memuat naik gambar di Twitter itu,

Kitorang cikgu-cikgu memang keluarkan murid berperingk4t selang 3-5 minit tapi sebab ramai sangat and ada parents yang tak datang awal so budak yang kelu4r awal pon jadi st.uck sekali dengan yang kemudian.”

 

Sumber: Lobakmerah