P0lis jelask4n kenapa tidak terus ke l0kasi ketika majlis itu masih berjalan dan mengelu4rkan k0mpaun

Kuala Lumpur: Pengurus acara majlis pernikahan selebriti p0pular dan pend4kwah beb4s akan dip4nggil pada hari ini bagi membantu sias4tan berhubung pem4tuhan prosedur operasi standard (SOP).

Ketua p0lis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohamad Zainal Abdullah berkata, selain daripada pengurus acara berkenaan, beberapa s4ksi lain termasuk pekerja hotel turut akan dip4nggil bagi memberi keter4ngan.

“Semalam, pihak p0lis sudah mengambil keterang4n pihak hotel dan hari ini, dijangkak4n akan ambil keter4ngan dari pengurus acara majlis berkenaan.

“S4ksi-s4ksi lain juga akan dip4nggil dalam masa terdekat,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Mohamad Zainal berkata, orang ramai diminta untuk tidak s4lah faham berhubung pengeluar4n k0mpaun terhadap kes4lahan mel4ngg4r SOP.

Terima maklumat selepas majlis h4bis

“p0lis menerima maklumat selepas gambar berkenaan tular kerana majlis diadakan secara tertutup, jadi sias4tan perlu dijalankan.

“Kalaulah majlis itu masih berjalan dan ketika itu juga p0lis menerima laporan mengenai perl4ngg4ran SOP, sudah pasti kita akan ke l0kasi dan mengeluarkan k0mpaun,” katanya.

Menurutnya, sias4tan perlu dijalankan bagi mengenal pasti gambar yang tular termasuk kesahih4n gambar terb4bit sebelum tind4kan l4njut diambil.

“Masyarakat tidak perlu khu4tir, tidak ada pilih bulu dalam pelaksanaan SOP, tindak4n sewajarnya akan di ambil selepas kertas siasat4n lengk4p dan diserahk4n kepada Jabatan Peguam Negara,” katanya.

Harian Metro kelmarin melaporkan selebriti popular, Neelofa atau nama sebenarnya, Noor Neelofa Mohd Noor selamat diijabkabulkan dengan pelakon dan pendakwah bebas, Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz, 26, di hotel terkemuka di sini.

Pasangan itu dinikahkan adik Neelofa iaitu Mohd Aqief Mohd Noor dan menerima mas kahwin berupa sebentuk cincin.

Namun, satu gambar tul4r di media sosial mendakwa majlis yang di4njurkan itu tidak mem4tuhi SOP yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

PPMPM kes4l sikap selebriti, peranc4ng perkahwinan tidak peka SOP majlis kerai4n

KUALA LUMPUR – Para pengusaha majlis perkahwinan di negara ini gus4r sekiranya perusahaan mereka turut terkena tempi4s ekoran isu dakwa4n perl4ngg4ran prosedur operasi standard (SOP) dalam sebuah majlis pernikahan selebriti terken4l yang berlangsung semalam.

Presiden Persatuan Pengusaha Majlis Perkahwinan Malaysia (PPMPM), Zarinah Mohideen berkata, situasi tersebut amat mengg3runkan mereka yang berada di dalam industri selain turut merasa khu4tir dengan imp4k yang bakal berlaku di kemudian hari.

Presiden Persatuan Pengusaha Majlis Perkahwinan Malaysia (PPMPM), Zarinah Mohideen.

“Kami berhemp4s pulas mencari s0lusi dalam proses rayuan pembuk4an semula industri ini namun kerana isu sebegini kemungkinan besar perkara yang sangat dig3runi oleh pengusaha majlis perkahwinan mungkin akan berulang semula.

“Saya mewakili persatuan ingin merayu terhadap pihak pengusaha serta yang berkaitan, janganlah sesekali meng4baikan SOP yang telah jelas ditetapkan oleh kerajaan kerana imp4knya bukan hanya satu pengusaha yang bak4l terg4nggu tetapi keseluruhan industri akan terjejas.

“Kami harap kerajaan akan ambil tindak4n teg4s dan sewajarnya dalam isu ini kerana kami merasakan apa yang berlaku ini tidak 4dil bagi semua selain boleh mewujudkan spekul4si dua darj4t yang jelas jika diabaik4n,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Tambah Zarinah, seharusnya Neelofa yang juga merupakan usahawan berjaya dan ikon selebriti tanah air itu lebih pek4 dengan pematuh4n SOP yang telah diwart4kan oleh kerajaan dalam memastikan keselamatan keluarga dan semua tetamu yang hadir.

Menurut beliau, adalah tidak w4jar bagi seseorang yang terkenal melaksanakan majlis perkahwinan tanpa mem4tuhi SOP kerana penul4ran wab4k Cov1d-19 masih lagi belum dapat dib3ndung.

“Tidak kurang juga penasihat perancang perkawinan majlis tersebut kerana ia merupakan syarikat tern4ma, jadi perlu amanah dalam menjalankan tanggungjawab agar pelaksanaan majlis pel4nggannya menetapi sy4rat SOP.

“Isu ini s3rius dan membimb4ngkan kerana pelbagai kemungkinan boleh berlaku antaranya wujud kluster perkahwinan di mana akan terus mengakib4tkan penutupan industri perkahwinan semula,” ujarnya.

Hari ini media melaporkan p0lis telah membuka kertas sias4tan dan akan mem4nggil peng4njur majlis pernikah4n selebriti popular, Neelofa dengan pelakon yang juga pendakwah bebas, Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz berkaitan pematuhan SOP. – MalaysiaGazette

 

Sumber : http://trendingsangat.pw/