80 peratus orang Islam di Malaysia tid4k meny3mpurnakan s0lat lima waktu, kaji4n dari Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah

Dalam Islam mendirik4n solat adalah tiang agama,Solat merupakan ibadah yang sangat penting dan w4jib dilakukan. Solat amat penting sehinggakan ketika sedang berper4ng sekalipun, kita tidak boleh men1ngg4lkan solat.

Imam Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa nabi bersabda, “Solat itu tiang agama. Sesiapa yang men1ngg4lkannya,dia merunthkan agama.”

Dalam surah Al-Mukminun ayat 1,2 dan 9, Allah menjelaskan, “Sesungguhnya telah berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam solat mereka… dan mereka yang memelihara solat-solat mereka.”

“Sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurn4kan s0lat lima waktu dalam sehari”.

Anda mungkin terk3jut dengan data ini tetapi itulah h4kikatnya. Dalam satu kajian yang telah dilakukan oleh tokoh motivasi terkenal di Malaysia, Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, bahawa sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak meny3mpurnakan s0lat lima waktu dalam sehari.

Peratusan angka ini diperoleh melalui tinjau4n beliau menerusi program-program ceramah dan motivasi, yang dijalankan di seluruh negara serta pemerh4tian terhadap gaya hidup masa kini.

Menurut Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah antara golongan yang kerap men1ngg4lkan ibadah solat ini ialah golongan para pelajar sekolah, golongan belia, pekerja kilang, anggota pasukan seragam dan juga para peniaga.

Menurut kajian itu lagi hanya sekitar 17 hingga 20 peratus yang menunaikan solat fardu cukup lima waktu dalam sehari, sementara bagi pelajar -pelajar sekolah menengah, iaitu hanya 15 peratus sahaja mengakui bersembahyang lima kali sehari.

Gambar sekadar hiasan

Fakta ini ternyata meny4mai dapatan kajian yang menunjukkan bahawa sejumlah 86.2% resp0nden mengakui ker4p men1ngg4lkan solat dan sejumlah kecil resp0nden yang melaksan4kan solat dengan secukupnya.

Selain dari itu kad4r pelaksana4n yang rend4h dalam ibadah solat di kalangan resp0nden dalam kajian ini juga mungkin dapat dikaitkan dengan tahap pengetahuan dan kemahiran resp0nden dalam menunaikan ibadat tersebut.

Apakah faktor yang menyebabkan jumlah besar resp0nden tidak menunaik4n solat dalam kehidupan mereka?

Persoalan ini mungkin tidak dapat diselesaikan dengan menjaga fakta-fakta atau cara melaksanak4n solat.

Sesungguhnya ia melibatkan banyak faktor lain termasuk motivasi pelaksana4n solat dan ibadat. Menurut al-Kumayi (2009) terdapat tiga halang4n dalam melaksanak4n ibadah iaitu:

Mal4s (kas4l) m3ngerjakan ibadat kepada Allah, sedang setiap ins4n sanggup dan berup4ya melakukan ibadah.

Lem4h fikiran (fvtur) atau tidak memiliki tek4d yang ku4t kerana terp3ngaruh dengan kehidupan dunia.

Bos4n (mal4l) atau cepat berasa b0san melakukan ibadah sedangkan tuju4n belum tercapai.

Sesungguhnya amalan atau perbuatan men1ngg4lkan solat ini merupakan m4salah yang s3rius atau cukup b3rat, kerana baik burvknya perl4kuan seseorang itu sangat dipeng4ruhi oleh solatnya.

Jika ibadah solatnya baik, dilakukan dengan p3nuh kesempurn4an yang mer4ngkumi asp3k rukun, syarat dan penuh khvsyuk ia akan dapat menc3gah seseorang dari perbu4tan k3ji dan mungk4r.

Aspek ini menjadi jawapan kepada pelbagai masal4h yang t1mbul dalam organisasi atau pun yang melakuk4n tindak4n-tindak4n yang bertentang4n dengan syar4k.

 

Sumber: Utusan Online via Islam itu indah ( https://www.islamituindah.my/80-orang-islam-di-malaysia-tak-solat-fadzilah-kamsah/ )