Individu Terima Dua D0s Vaks1n Mungkin Dibenar Rent4s Negeri, Ke Luar Negara – Muhyiddin

KUCHING, 1 April (Bernama) — Individu yang telah melengkapk4n dua d0s suntik4n v4ksin C0VID-19 mungkin dibenar untuk merent4s negeri malah mereka juga mungkin boleh ke luar negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata keputusan mengenai perkara itu akan dibuat pada mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Selain itu, katanya kerajaan juga memulakan runding4n dan perbincangan dengan beberapa negara bagi memb0lehkan rakyat Malaysia yang telah div4ksin untuk ke negara berkenaan.

“Saya akan bincang dalam mesyuarat MKN, kita akan membincangkan bahawa siapa yang sudah mendapat dua suntik4n v4ksin mereka akan boleh rent4s negeri dan ke mana-mana dengan tidak dih4lang oleh pihak berku4sa.

“Ini suatu (yang boleh) mengg4lakkan orang ramai (divaksin4si). Bukan sahaja dalam negara, kita sudah memulakan runding4n dengan beberapa negara untuk membolehkan warga kita yang sudah d1suntik dua kali dan akan ada satu sijil supaya mereka boleh berger4k,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi soal jawab program Sesi Balai Rakyat Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching, di sini hari ini.

Perdana menteri tiba di Sarawak pagi tadi untuk lawat4n kerja dua hari.

Setakat semalam, sebanyak 215,395 individu dalam kumpulan fasa pertama Program Imunis4si C0VID-19 Kebangsaan telah melengkapk4n dua d0s suntik4n v4ksin mereka.

Sumber: BERNAMA