“Nanti Pul4ng Pingg4n.” Anak Jir4n Bagi Kuih, Pesan ‘Kh4s’ Ibu Buat Ramai T3rhibur

Bulan Ramadan merupakan bulan umat Islam untuk m3ngumpul lebih banyak pahala. Pastinya sebagai masyarakat yang hidup berjir4n, amalan m3mberi juadah untuk berbuka puasa menjadi kebiasaan yang sering dilakukan jika ada rezeki lebih.

Walaupun tidak meminta sebarang bal4san, namun amalan tersebut sangat menghidupk4n semang4t kejiranan dan membuatkan hubung4n silatur4him lebih erat.

Menerusi hantaran video seorang pengguna Twitter dikenali sebagai @iqblzmri_, dia telah memuat naik satu perkongsian  ‘comel’ seorang kanak-kanak menghantar juadah untuk berbuka puasa ke rumahnya.

Dalam video tersebut dia memberitahu bahawa ibunya memberikan sedikit makanan untuk berbuka puasa sambil menghulurkan beberapa potong kuih yang diletakkan diatas pinggan.

Apa yang menarik perhatian pengguna Twitter adalah pesan4nnya sebelum berger4k pulang apabila meminta memul4ngkan semula pinggan tersebut kerana ibunya berpesan seperti itu.

Sehubungan dengan perkongsian berkenaan, ramai yang berasa ‘ger4m’ dengan kecomelan kanak-kanak tersebut bercakap dan men1ngg4lkan pesanan.

Mereka juga turut sama mengimb4u kembali situ4si yang pernah dihadapi pada waktu kecil ketika menghantar makanan kepada jiran-jiran semasa bulan Ramadan.

Sumber: iqbalzmri_