Har4m hukumny4 langg4r larang4n rent4s negeri sambut Aidilfitri – Mufti WP

Memetik laporan Berita Harian, beliau berkata, asas kepada larang4n rent4s negeri perlu dilihat daripada hadis Rasulullah SAW mengenai wab4k peny4kit t4un.

Beliau berkata, Rasulullah SAW menyebut supaya umat manusia meng3lak ke sesuatu tempat jika mendengar mengenai penyebar4n sesuatu wab4k peny4kit dan mereka yang sudah sedia berada di tempat itu, tidak boleh kelu4r daripada kawasan berkenaan.

“Rent4s sempad4n, apa hukumny4 apabila kerajaan lar4ng? Andai tidak taat kepada Ulul Amri (pemerintah) maka hukumny4 har4m.

“Sekarang angka (jangkit4n) semakin t1nggi, jadi kalau dibenark4n (rent4s negeri) bila rantai4n jangkit4n ini akan berh3nti?

“Dalam media baru-baru ini ada k3s t1pu dokumen semata-mata mahu merent4s negeri dengan menggunakan surat (kebenar4n p4lsu) Yang Dipertuan Agong. Itu dua kali h4ram, m3nipu untuk rent4s negeri dan m3nipu surat (kebenar4n),” katanya.

Beliau berkata demikian pada Seminar Cabar4n C0vid-19 Menurut Persp3ktif Islam dan Pelancar4n Buku Fakulti Pengajian Islam di Bangunan Canselori Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang turut disiarkan secara m4ya melalui aplikasi zoom, hari ini.

Luqman berkata, perbincangan panjang mengenai hukvm boleh dibuat bagaimanapun dalam menang4ni penular4n C0vid-19, umat Islam perlu kembali kepada perkara paling asas termasuk menerima lar4ngan dikenak4n pemerint4h sekiranya dil4kukan bagi tujuan kebaik4n.

“Sekiranya untuk kebaikan, sebagai rakyat ia perlu di1kuti. Jika tidak risik0 (disebabkan jangkit4n) adalah t1nggi,” katanya.

Sumber:mstar