” 0tak Let4k Di Lutut” Kerana Ayat Ini, P0lis Beritahu Sesuatu Kepada Pembaca Berita Ini..

KUALA LUMPUR: P0lis Diraja Malaysia (PDRM) sudah membuka kertas sias4tan terhadap k3s pembaca berita sebuah stesen televisyen yang m3ngeluarkan kenyataan berb4ur fitn4h.

Kertas siasat4n k3s berkenaan dibuka di bawah Seksyen 504 Kanun Keseks4an iaitu dengan seng4ja m3ngaibkan dengan ni4t hendak memb4ngkitkan pec4h ke4manan sehingga boleh dikenak4n hukum4n penj4ra sehingga dua tahun atau dend4 atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata tindak4n pembaca berita itu telah m3nimbulkan fitn4h dan kebenci4n masyarakat terhadap pihak penguat ku4sa terutama pasukan PDRM.

“Ini kerana tindak4n yang dilakukan PDRM itu adalah berland4skan peruntuk4n und4ng-und4ng yang sedia ada bagi tuju4n mengek4ng p4ndemik C0VID-19,” katanya kepada BH di Bukit Aman, semalam.

Acryl Sani mengul4s insid3n seorang pembaca berita yang mengeluarkn kenyataan berb4ur fitn4h ketika membaca laporan berita. Hingga kini kes berkenaan masih dalam sias4tan p0lis.

Laporan berkenaan adalah berhubung kejadi4n seorang peniaga burg3r di Kelantan dikenakan k0mpaun RM50,000 kerana didapati mel4nggar prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

Selain Seksyen 504 Kanun K3seksaan, siasat4n turut dijalankan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian) yang boleh dikenakan hukum4n dend4 tidak melebihi RM50,000 atau penj4ra tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Dalam perkembangan lain, Acryl berharap seg3lintir pihak di negara ini untuk tidak menimbulk4n isu fitn4h dan k3bencian terhadap pihak berku4sa khususnya melalui media sosial.

Acyl Sani menjelaskan anggota polis yang mengeluarkan kompaun hanya menjalankan tugasnya berdasarkan undang-undang. - Foto NSTP/EIZAIRI SHAMSUDIN

Acyl Sani menjelaskan anggota p0lis yang mengeluark4n k0mpaun hanya menjalankan tugasnya berdasarkan und4ng-und4ng. – Foto NSTP/EIZAIRI SHAMSUDIN

Tindak4n sedemikian sebenarnya akan menyebabkan keharm0nian antara ag3nsi penguat ku4sa terutama pasukan p0lis dan masyarakat terh4kis.

Katanya, masyarakat diminta untuk menghayati kembali prinsip Rukun Negara yang kelima iaitu Kes0panan dan Kesusila4n yang dipelajari sejak dari bangku persekolahan.

“Kita berharap supaya masyarakat di luar sana untuk tidak menyebarkan sebarang kenyataan yang tidak ber4sas di media sosial sehingga boleh mengh4kis keharmonian antara masyarakat dan agensi pengu4t ku4sa.

“Saranan saya, sekiranya mana-mana pihak tidak berpu4s hati dengan apa juga tindak4n yang diambil oleh agensi pengu4t ku4sa, sila majukan sebarang permasalah4n yang dihadapi menggunakan s4luran yang betul,” katanya.

P0lis dan masyarakat adalah saling memerlukan antara satu sama lain dan budaya menul4rkan perkara-perkara yang tidak beras4s berhubung ketidakpuash4tian terhadap agensi penguatku4sa semakin hari semakin membimb4ngkan.

“Saya perhatikan perkara ini seolah-olah menjadi satu ‘trending’ dan sekiranya tidak diat4si maka kita bimb4ng ia akan mengh4kis kepercay4an dan key4kinan masyarakat kepada pihak p0lis.

“Justeru saya minta kepada semua pihak untuk menggunakan saluran yang betul dan tidak cuba menyeb4rkan sesuatu perkara tidak berasas atau yang belum diketahui lagi asas kebenar4n dan kesahih4n maklumatnya,” katanya.

sumber : bharian