Angk4ra rent4s negeri, ziarah Aidilfitri… 2 keluarga ctus klust3r C0v1d-19 terbesar di Hulu Terengganu, j4ngk1ti 3 kampung lain

PENINGKATAN kes c0v1d-19 di negara ini ternyata membimb4ngkan kita semua.

Saban hari, ribuan k3s dilap0rkan sehingga kita kini berada dalam pelaksanaan ‘total lockd0wn’ sejak 1 hingga 14 Jun ini.

Terbaharu, 19 individu daripada dua keluarga yang p0sitif c0v1d-19 akibat rent4s negeri dan ziarah Aidilfitri menjadi punc4 j4ngk1tan di tiga buah kampung di Hulu Terengganu, Terengganu.

Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Nor Azimi Yunus berkata, p4ndemik itu kini telah mereb4k sehingga menc3tuskan Kluster Kampung Matang yang disifatkan kluster terbesar di Hulu Terengganu setakat ini.

“Hasil si4sat4n menunjukkan berlakunya rent4s negeri sebelum raya. Ada pula ziarah raya dan kvnjung m3ngunjung melibatkan keluarga besar. Bayangkan 19 dikesan p0sitif dari hanya daripada dua keluarga.

“Selepas Aidilfitri mereka masuk kerja dan tanpa disedari menj4ngk1ti rakan sekerja pula. Lebih risau sudah ada jemaah masjid dij4ngk1ti seterusnya menj4ngk1ti individu lain,” katanya.

Mengulas l4njut, Dr Nor Azimi berkata, Kluster Kampung Matang kini telah mereb4k ke tiga buah kampung iaitu Felcra Bukit Kepah, Kampung Tengkawang dan Kampung Pulau Kudat selain kluster itu juga masih aktif.

Menurutnya, setakat ini ser4mai 127 kes p0sitif dikesan dari kluster ini yang telah mereb4k hingga ke generasi ke lima dengan 725 orang kontak r4pat.

Beliau berkata, jumlah itu tidak termasuk saringan bers4sar yang melibatkan beberapa buah kampung manakala sebanyak 975 sampel yang diambil masih menunggu keputusan.

“Kita akvr, j4ngk1tan dalam keluarga agak suk4r dib3ndung namun apabila melibatk4n beberapa keluarga, jiran tetangga dan pejabat akhirnya mereb4k hingga ke beberapa buah kampung, perkara ini amat kita kes4l dan mar4h.

“Jika keadaan begini berterus4n dan kluster baharu tumbvh bagai cend4wan bila masa kita boleh k4wal semua kluster itu ser3ntak? Jika keadaan begini berterus4n mampukah kita landaik4n l3kuk epid dalam masa dua minggu ini?,” ujarnya.

Dalam pada itu, Dr Nor Azimi meneg4skan, kawal4n k3ndiri amat penting dilakukan pada masa ini.

“Kawal4n kendiri sangat penting. Jika kita kek4l duduk rumah kecuali ada urusan penting maka kita tidak akan dij4ngk1ti atau menj4ngk1ti orang lain. Insya-ALLAH, pencegah4n itu sangat lebih baik dari meraw4t,”katanya. – Sinar Harian.

Sumber : Mstar