Petugas barisan hadapan ‘burn0ut’

PUTRAJAYA – Gejala tekan4n m3lampau atau ‘burn0ut’ adalah isu utama dihadapi sebilangan besar petugas barisan hadapan berikutan perlu bekerja dengan k0mitmen melebihi 100 peratus bagi suatu tempoh yang lama.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, situasi tersebut mengakibatk4n keletih4n fizikal dan ment4l yang boleh mengg4nggu tumpu4n serta pr0duktiviti petugas barisan hadapan dalam memberikan perkhidmatan kepada masyarakat.

Beliau berkata, tekan4n mel4mpau berkaitan peribadi paling tinggi dicat4tkan dalam kalangan pegawai farmasi dan petugas kesihatan di peringkat daerah dengan sebanyak 53.8 peratus.

 

Menurutnya, tekan3n mel4mpau berkaitan pekerjaan pula adalah sebanyak 39.1 peratus dengan penolong pegawai kesihatan persekitaran dan petugas di makmal mencatatkan peratusan tertinggi.

“Dalam masa sama, ‘burn0ut’ berkaitan pes4kit pula ialah 17.4 peratus dalam kalangan par4medik dan petugas kesihatan di h0spital swasta malah kebanyakannya merasak4n mereka tidak mendapat sok0ngan psikos0sial yang mencukupi di tempat kerja.

“Ia berdasarkan kajian ke atas 893 petugas kesihatan oleh Roslan N.S. et. al. (2021) mengenai ‘Prevalen dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Burn0ut Dalam Kalang4n Petugas Barisan Hadapan di Malaysia Semasa Pand3mik C0vid-19’,” katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.

Noor Hisham berkata, antara faktor situasi ‘burn0ut’ adalah seperti beban4n tugas, ketidakpasti4n temp0h pand3mik yang panjang, pertukar4n dan proses adapt4si terhadap prosedur operasi standard (S0P) yang pelbagai, rancangan kerjaya terg4nggu serta kesulit4n mengimb4ngkan keluarga serta kerjaya. -K! ONLINE

 

sumber:k!online