“Turun Tempat Gel4ndangan, Bajet Bagus Bagi M0tivasi?” – Yusuf Azmi

Tindakan keterlaluan seorang usahawan men3gur warga emas di Pusat Transit Gelandangan Kuala Lumpur secara terbuka telah mengundang rasa mar4h orang ramai. Dalam video tular di laman sosial, usahawan tersebut dipercayai turut mempersoal kisah l4mpau warga emas yang dikatakan kurang berusaha.

Pengerusi Persatuan Pengguna Semboyan 1 Malaysia, Yusuf Azmi, menerusi hantaran terbaru di Instagram menyel4r perbu4tan b1adab usahawan itu meninggikan suara pada warga emas dengan niat mahu memberi m0tivasi.

Katanya, usahawan itu tidak mempunyai hak untuk mempersoalkan penyesalan yang dilalui penghun1 di pusat terbabit.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yusuf Azmi (@yusufazmi_s1m)

Yusuf Azmi yang pernah turun padang menghulurkan bantuan di pusat itu memohon usahawan berkenaan menjaga ad4b dalam menegur. Ujarnya, apa yang dilakukan sebenarnya telah menj4tuhkan imej seorang muslim.

 

Selain Yusuf Azmi, Pencetus Ummah Syed turut menasihati usahawan terbabit supaya tampil memohon maaf kepada warga emas berkenaan. Katanya, Allah SWT melarang umatnya bersedekah dalam masa yang sama mengherd1k dan menc3la penerima bantuan.

Dalam memberi nasihat, adalah lebih baik jika ia disampaikan pada waktu yang sesuai berdasarkan keadaan dan tempat tersebut. Janganlah pula dilakukan secara terang-ter4ngan sehingga memalukan orang lain.

 

Kredit: Yusuf AzmiPU Syed

Sumber via OhMedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*