PM Ismail Sabri Beri Anaknya Satu Tugas Khas Di Rumah. Sampai Dafi Kena Pek4kkan Tlinga

Bagi memastikan dirinya tidak ketinggalan daripada perkembangan semasa, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ada ‘pegawai khas’ yang berkhidmat untuknya tanpa mengira masa.

Menurut Dafi, bapanya itu selalu meminta dia dan adik-beradiknya membuat tngkap layar (screen capture) hantaran berkaitan sesuatu isu di media sosial untuk dimaklumkan kepadanya.

“Sekali-sekala ayah akan minta pandangan dari anak-anak sebab dia nampak kami dah mat4ng dan boleh faham situasi semasa.

“Selain itu, ayah juga rajin meminta bantuan kami untuk men4ngkap layar berkenaan sesuatu isu yang sedang hangat diperkatakan.

“Ia supaya ayah dapat memahami apa sebenarnya yang berl4ku agar tiada kejad1an membuatkan dia terkejut sendiri,” katanya kepada Malaysiakini.

Selain Dafi, hasil perkongsian Ismail Sabri dengan Muhaini Zainal Abidin, pasangan itu turut dikurniakan tiga lagi caha ya mata iaitu Nina Sabrina, 34, Nashriq, 29, dan Iqbal, 24.

Ismail Sabri diberi kepercayaan menggalas tanggvngjawab besar sebagai perdana menteri tidak sampai dua selepas menjadi timbal an perda na men teri.

Pelantikannya itu adalah bagi mengisi kekosongan selepas Muhyiddin Yassin mengumumkan peleta.kan jawatan sebagai perdana menteri kelapan pada 16 Ogos lalu susulan kehil4ngan sokongan maj0riti ahli Dewan Rakyat.

Sentiasa utamakan keluarga

Bercerita mengenai perwata.kan Ismail Sabri, bekas peserta realiti program Akademi Fantasia musim kelima itu menyif4tkan, bapanya itu adalah lelaki yang sentiasa mengutamakan keluarga.

Menurut Dafi, 32, dalam kesibukan menguruskan hal ehw4l nega.ra, tanggvngjawab yang digalas tidak menghalang Ahli Par limen Bera itu mencvri sedikit masa untuk diluangkan bersama anak-anak.

“Sayalah yang membesar dan melihat bagaimana ayah jarang berada di rumah kerana sibuk dengan tugas-tugasnya. Saya tak harap orang dapat faham bab tu.

“Dan bila dia dilantik menjadi perdana menteri, memang saya tak jangka hal macam tu. Tapi saya tak ris4u sebab sebelum ni lagi, ayah dah pernah galas banyak tugas di beberapa kementerian berlainan.

“Secara perib4di, setakat ni saya lihat dia seorang yang mengutamakan keluarga, macam mana sibuk sekali pun dia akan cvri masa tu sikit untuk diluangkan bersama kami,” katanya.

Namun kata Dafi, meskipun dihimp1t tugas-tugas mencab4r, Ismail Sabri tidak pernah pulang dari kerja dengan bermas4m muka apatah lagi membawa sebarang mas4lah di pejabat ke rumah.

“Ayah seorang yang sangat tenang. Setiap kali saya bertanya, jawapannya OK saja. Selalunya bila dia tingg4lkan kerja di pejabat, dia pulang dan fokus pada keluarga,” katanya.

Ditanya alasannya mengapa tidak mengikut jejak langkah ayah dalam bid4ng p0litik, Dafi berkata: “Kami memang suka berdepan dengan orang ramai namun melalui pendekatan yang berbeza.”

Bagi Dafi, apa didepani ayahnya selama ini dalam arena berp0litik tidak mungkin dapat dilakukannya sendiri dengan mudah.

“Pendekatan ayah dengan orang ramai adalah melalui p0litik manakala saya melalui nyanyian dan menari. Bidang seperti ni lebih sesuai untuk saya.

“Secara jujur, saya belum tentu dapat hadap apa yang ayah h4rungi sepanjang dia memegang jawatan dalam p0litik,” katanya.

Dafi belajar ‘pek4kkan telinga’ hadapi cab4ran baru sebagai anak PM

WAWANCARA | Kini ‘menggalas’ status berpr0fil tinggi iaitu sebagai anak perdana menteri kesembilan Malaysia, Dafi sedar ada cab4ran berb3za di hadapannya.

Pun begitu, penyanyi kelahiran program realiti Akademi Fantasia musim kelima itu berkata, dia yakin sudah bersedia secukupnya bagi menghadapi cab4ran berkenaan.

Menurut Dafi atau nama penuhnya Gadaffi Ismail Sabri, sebelum ini pun nama bapanya itu sudah sering dikaitkan dengannya secara tidak langsung, justeru dia agak sudah terbiasa dengan situasi seperti itu.

“Pasti akan ada pihak mengaitkan nama ayah dengan karier yang dicebvri, tapi saya sudah bersedia dari segi fizik4l, ment4l dan em0si.

“Selama ni juga saya dah biasa terdengar orang berkata: dia macam tu, macam ni, sebab ayah dia.

“Tapi, apa yang boleh saya lakukan ialah harus bekerja keras. Saya juga kena belajar untuk pek4kkan telinga serta berikan hasil yang terbaik ikut kemampuan diri,” katanya kepada Malaysiakini.

Ismail Sabri merupakan ahli parli.men Bera selama tiga pengg4l iaitu sejak 2004. Dia meniti kerjaya politik dari bawah dan mula menjadi angg0ta ka.binet sejak memenangi kerusi berkenaan.

Perlu lebih berhati-hati

Bermula sebagai menteri belia dan sukan Ismail Sabri kemudian bertukar beberapa kementerian termasuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Dalam parti kedudukan terkini Ismail Sabri ialah sebagai naib presiden Um no dan sempat menjawat tugas sebagai timbalan perdana menteri sebelum dilantik menjadi perdana menteri tidak sampai 50 hari kemudian.

Meskipun bapanya diberi kepercayaan untuk menggal4s jaw4tan penting dalam negara, Dafi, 32, berkata dia akan kekal seperti Dafi yang dulu kerana apa yang dicapainya adalah hasil kerja keras sendiri.

“Insya-Allah, saya akan kekalkan menjadi diri sendiri. Saya juga jarang bercakap mengenai p0litik malah sedar ada kalangan peminat yang memiliki fahaman p0litik yang berbeza.

“Justeru, saya tidak mahu cakap berlebihan mengenai sesuatu yang bukan bidang saya. Saya cuma tak mahu c3tuskan perkara yang tak wajar,” katanya.

Ditanya jika timbul kebimb4ngan andai terdapat mana-mana pihak cuba mengambil kesempatan dengan mendekati dirinya ketika ini, Dafi berkata, dia perlu berh4ti-h4ti.

Jelasnya, individu yang cuba mengndeng memang wujud, cuma dia akan sentiasa menjauhkan diri daripada sesiapa yang bersikap atau membawa aspek negat1f.

“Semasa ayah disebut-sebut akan jadi perdana menteri, berita belum sah lagi, baru khabar angin saja, dah mula (dihampiri individu yang mengend3ng).

“Tapi sejujurnya saya tak kisah asalkan dia datang secara baik,” katanya.

Tambah Dafi beberapa tahun lalu pun dia pernah berdepan dengan situasi sama apabila ada individu yang mahu ‘menumpang tuah’ daripadanya.

Namun katanya dia selalu berh4ti-hrti dan akan menjarrkkan diri apabila muncul sesuatu yang membuatkan rasa tidak selesa atau mengesan tiada keikhl4san daripada mereka.

Sementara itu, mengulas perkembangan kerjaya seninya, Dafi berkata, dia kini membintangi filem komedi ser4m, Ada Hntu, arah4n Hairul Azreen yang ditayangkan di platform digital, Disney+ Hotstar.

Selain itu, menurutnya, sebelum penul4ran wab4k Covid-19, dia juga sudah merakamkan single terbaru bersama Altimet. Bagaimanapun ia tidak sempat dilancarkan ek0ran pelaksanaan perintah kaw4lan pergerakan (PKP).

“Apabila PKP dilaksanakan, ia menghal4ng saya untuk keluarkan single tersebut begitu saja. Tambahan pula saya sudah lama tak akt1f dalam industri.

“Saya berasakan perlu lakukan strrtegi prom0si terlebih dulu. Sas4ran saya adalah untuk menerbitkan single tersebut selepas PKP,” katanya.

Sumber:MK

Kredit K.Ape

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*