Cer4i isteri ambil suntik4n v4ksin C0vid, Zizan t4nya terus kepada Ustaz Azhar dari segi hvkum

Kuala Terengganu: Seorang lelaki sanggup melaf4zkan tklik ke atas isterinya di media sosial disebabkan pasangannya itu mendapatkan suntIkan v4ksin C0vid-19.

Suri rumah berkenaan kemudiannya menghbungi peguam syarie bagi mendapatkan khIdmat dan pengesahan sama ada tklik dilafazkan suaminya melalui Facebook itu sah atau sebaliknya.

Berdasarkan perkongsian yang dimuat naik melalui Facebook peguam syarie itu, suami isteri berkenaan adalah pasangan jarak jauh (PJJ) dan kejad1an dilap0rkan berlaku semalam.

Penguam syarie Maryam Wafda Kamilen daripada Tetuan Wafda Kamilen & Associates ketika dihubungi mengesahkan menerima pertanyaan daripada suri rumah berkenaan.

Katanya, suri rumah itu meng4kui mengambil suntik4n vksin d0s prtama tanpa pengetahuan suaminya Selasa lalu.

“Ketika berbual melalui telefon mengenai vksin, lelaki berkenaan melar4ng isterinya mendapatkan suntIkan vksin dan jika ingk4r maka akan jtuh tklik.

“Suri rumah itu menghubungi saya untuk mendapatkan kepastian sama ada tklik dilafazkan suaminya jtuh atau sebaliknya,” katanya ketika dihubungi NSTP hari ini.

Maryam Wafda yang turut mengesahkan kes itu bukan kali diterima syarikat guamannya berkata, suri rumah itu dinasihatkan merujuk kes berkenaan kepada Mhkamah Sy ariah untuk pengesahan.

Katanya, terdapat empat kes berkaitan dengan isu yang sama diterimanya sejak berlakunya penul4ran pndemik Covid-19 dan keperluan rakyat mendapatkan sunt1kan vksin.

“Kami bersedia menawarkan perkhidmatan kepada semua suri rumah yang berhadapan dengan situasi itu.

“Kami menyarankan suri rumah yang berdepan dengan situasi itu supaya segera memfaIlkan k3s itu di Mhkamah Sya riah,” katanya.

Zizan Tanya UAI Dari Segi Hukum

Dalam satu FORUM SAMBUTAN AMBANG KEMERDEKAAN malam tadi Zizan Razak telah bertanya perihal masej tersebut kepada  Ustaz Azhar Idrus

Menurut Ustaz Azhar, beliau hanya mengulas berdasarkan ker4tan m3sej yang tersebar sahaja dan perlu untuk semak kembali dengan pasangan terbabit situasi sebenar

Berdasarkan masej perbualan tersebut, Ustaz Azhar jelaskan yang lafaz tersebut tidak lengkap, kerana suatu ik4tan perkahwInan itu di bina atas satu ikatan yang kukuh melibatkan dua orang saksI dengan laf4z yang jelas. Begitu juga dengan laf4z taklIk, perlu di lakukan dengan jelas dan berdasarkan situasi tertentu sebelum sesuatu ik4tan perkahwInan tersebut terler4i.

Video

Kredit K.Ape

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*