“Tak m4lu ada mis4i, tapi let1h diej3k j0ngang” – Gad1s ini jalani hidup seperti biasa walau bermis4i, tak pernah rasa nak ‘bu4ng’

“BUKAN filter, tapi betul ni,” itulah jawapan seorang gadis yang membalas pertanyaan pengguna TikTok.

Perkongsian video itu yang menunjukkan terdapat mis4i pada wajahnya meraih hampir 370,000 tontonan dan 18,500 tanda suka di aplikasi tersebut.

Rupa-rupanya ramai kaum Hawa yang meningg4lkan komen bahawa mereka juga mempunyai mis4i halus pada waj4h mereka.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Ashikin Abdul Manap, 20, berkata, dia menjawab soalan sal4h seorang pengguna di TikTok yang bertanya adakah mis4i dalam video itu ‘diada-adakan’ menggunakan filter.

Bagaimanapun dia sangat terkejut apabila mengetahui ramai lagi wanita di Malaysia mempunyai masal4h yang sama seperti dirinya.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ada seorang pengguna TikTok dia ingat ada pakai filter misai tapi sebenarnya re4l. Memang sebelum ni pun ada je yang akan tegvr tentang mis4i saya.

“Dulu saya pernah wax sebab ingat ia akan tumbvh lambat, tapi rupa-rupanya sekejap je dah naik balik. Sekarang ni saya dah tak rasa nak ‘buang’ mis4i, lagipun ibu kata kalau bu4ng nanti akan tvmbuh dengan lebih lebat.

Shikin tidak kisah jika ada yang men3gur tentang mis4i pada wajahnya.

“Saya dan kakak sulvng saja yang bermis4i dalam keluarga dan kami berdua tak malu untuk berdepan dengan masy4rakat. Cuma saya terkejutlah sebab tak tahu di Malaysia ni rupanya ada ramai wanita bermis4i,” katanya yang menetap bersama keluarga di Kampung Pokok Jenerih, Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

Menurut anak j4ti Pulau Pinang ini, dia mendapat keyakinan selepas menonton sesi TikTok live seorang wanita Indonesia yang juga bermis4i seperti dirinya.

Walaupun begitu, dia pernah meng4du kepada ibunya kerana rakan-rakan di sekolah mengej3k gig1nya sehingga nekad mahu memakai pendak4p g1g1.

“Saya pernah tengok TikTok live seorang wan1ta dari Indonesia dan ada penonton tanya jika dia rasa m4lu kerana bermis4i. Wan1ta itu menjaw4b, buat apa nak rasa m4lu kerana bermis4i?

“Mula dari situlah saya ber4ni untuk tunjuk wajah kepada orang ramai. Rasa gembira dengan apa yang saya ada dan lebih berkeyakinan.

“Waktu di sekolah dulu jar4ng orang tegur pasal mis4i, tapi mereka mengej3k saya g1gi jong4ng. Saya meng4du pada mak, nak kerja dan kumpul duit untuk pakai br4ces kerana letih diej3k.

Kerana apa yang kita ada ni merupakan satu kelebihan. NUR ASHIKIN ABDUL MANAP

“Pada awalnya mak tak bagi tapi selepas saya beritahu apa yang berlaku di sekolah, barulah dia izinkan untuk pakai br4ces,” ujarnya yang mesra disapa Shikin.

Menurut anak kesembilan daripada 10 adik beradik ini, dia mahu semua wanita yang mempunyai masal4h sama sepertinya untuk tidak berasa m4lu.

Sebaliknya, anggaplah ia sebagai satu kelebihan dan bersyukur dengan kurniaan Allah.

“Saya cuma nak beritahu kepada wanita lain yang mempunyai mas4lah mis4i atau bu.lu r0ma leb4t untuk tidak berasa m4lu.

Shikin (empat, kiri) menetap bersama keluarganya di Kampung Pokok Jenerih, Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

“Kerana apa yang kita ada ni merupakan satu kelebihan dan masih kelihatan cantik dengan gaya tersendiri. Kita juga haruslah bersyukur dengan apa yang telah dikurnIakan oleh Allah,” katanya.

Shikin yang sudah tiga t4hun tam4t bersekolah kini sedang bekerja di sebagai operat0r di sebuah kilang yang terletak di Bayan Lepas, Pulau Pinang dan menolong ibu bapanya menguruskan bisn3s mentern4k kamb1ng ketika hari cuti.

Kredit mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*